01-12-2020

מגפת הקורונה העלתה סוגיות רבות הנוגעות לעובדות ועובדים, לזכויותיהם, ולכלל שוק העבודה. מצד אחד שיעור הבלתי מועסקים הלך וגדל, ומנגד נכנס לחיינו  המושג "עובדות.ים חיוניים". אלה שבלי עבודתם הדברים הבסיסיים ההכרחיים לחיינו אינם יכולים להתקיים. העובדות.ים החיוניים, בניגוד לשיח הרווח,  אינם מקשה אחת. ישנם אלו שמקצועם מאפשר להם לעבוד מהבית, לעומת אחרים שעבודתם כרוכה בחשיפה אפשרית למחלת הקורונה עקב עבודה עם אנשים אחרים, או עם קהל. לאלו קראנו "עובדות.ים חשופים".

"מיהם העובדים החיוניים והחשופים", דו"ח שפרסמנו במהלך החודש האחרון, בוחן את הסוגיה. הדו"ח נכתב בשותפות עם ד"ר נעמי פרידמן סוקולר, כלכלנית מאוניברסיטת בר אילן. מטרת הדו"ח היא בחינה ראשונית של מאפייני העובדות.ים החיוניים החשופים. בקשנו להבין מיהם, מה מאפייני השכר שלהם, ההשכלה והגיל? והאם הם מתוגמלים על הנטל הכבד שהם נושאים על כתפיהם בתקופה זו?

הנתונים המוצגים בדו"ח מראים שהעובדות.ים החיוניים, שאופי עבודתם גם חושף אותם להידבקות, הם העובדות.ים ברמות השכר הנמוכות יותר. ככל שהשכר הממוצע במשלח היד יהיה נמוך יותר, כך העובד.ת מסתכן יותר בחשיפה להידבקות. כמו כן, העובדות.ים המועסקים באופני העסקה שבריריים יותר, הם גם החשופים יותר להידבקות. בדיקתנו העלתה שעובדות.ים שעתיים חשופים יותר להידבקות מאשר עובדות.ים במשרה מלאה.

העובדה שהעובדות.ים החיוניים ביותר הם אלה שממילא משתייכים לאוכלוסיות הפגיעות יותר מבחינה כלכלית  עברה כחוט השני בכלל הנתונים.

הממצאים הראו קשר בין השכלת העובד.ת ובין הסיכוי שיהיה חשוף יותר להידבקות בקורונה. כך, שיעור העובדות.ים החשופים בקרב בעלי השכלה פחות מתיכונית עומד על 49.6%, לעומת 22.1% בקרב בעלי השכלה תיכונית ומעלה. בכל הנוגע לגיל, שיעור החשופים הגבוה ביותר הוא בקרב עובדות.ים מעל גיל 55. הם בעלי הסיכוי הגבוה ביותר להיות עובדות.ים חשופים, וזו למרבה הצער גם האוכלוסייה שסיכוייה להיפגע באופן קשה ממחלת הקורונה הוא הגבוה ביותר.

בכל הנוגע למגדר ולתא המשפחתי, לנשים יש הסתברות גבוהה יותר ב-24% מזו שיש לגברים להיות עובדות חשופות. וכן, להורים יחידנים יש הסתברות גבוהה יותר להיות עובדות.ים חשופים מאשר לעובדות.ים נשואים.

הנתונים שעולים מהדו"ח אינם מפתיעים, לצערנו. אך ניתן לראות בהם הזדמנות; הזדמנות להתבונן בעובדות.ים הללו ולבחון מחדש את יחסה של החברה אליהם. מגפת הקורונה מאפשרת לנו לבחון מחדש את רמות השכר ומעמדם החברתי של העובדות.ים הנדרשים לנו ביותר, שמסכנים את בריאותם בימים אלה יותר מכולם. מגפת הקורונה מהווה הזדמנות לתיקון ולצדק, להעלאת שכר, ולשיפור זכויותיהם של העובדות.ים החיוניים והחשופים אשר בימים של שגרה נותרים שקופים.

ברחבי העולם קיים שיח ער על מעמדם ושכרם של העובדות והעובדים החיוניים. ניתן לראות עד כמה שכרם נמוך מהשכר הממוצע במשק בניתוח שכר העובדות.ים החיוניים במדינות ארה"ב. קנדה משמשת דוגמא, ואף העלתה את שכר העובדןת.ים החיוניים. בישראל, לעומת זאת, רק החודש הוחלט על מתווה למימון בידוד לעובדות.ים אשר לא כלל שום חשיבה דיפרנציאלית על העובדות.ים המוחלשים יותר, והחשופים יותר, אשר עלולים להיוותר ללא ימי מחלה כלל, למרות היותם חשופים יותר להידבקות בקורונה.

אנו ב"קו לעובד" נמשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בנושא, ולהיאבק על זכויותיהם ועל מעמדם של העובדות והעובדים החיוניים והחשופים בישראל.

לדו"ח המלא.

אם אינכם רואים את הדו"ח לחצו כאן

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download/להורדת המסמך [1.21 MB]