16-09-2020

דווקא עכשיו – זכויות עובדים

בערב ראש השנה העברית יחל סגר שני בישראל עקב מגפת הקורונה. מאז מרץ מאות אלפי עובדים איבדו את עבודתם, ואת היכולת לפרנסה את משפחותיהם, ומספר הבלתי מועסקים צפוי עוד לגדול.

משעה שעובדים החלו לשוב לשוק העבודה וככל שהביקוש לעבודה גדל, כך גדלה גם יכולתם של מעסיקים לפגוע בשכר ובתנאים של עובדים. כך רק השבוע נחשפנו ב"קו לעובד" למקרים רבים ומזעזעים: עובדים שנאלצו לעבוד שעות ארוכות ללא תמורה ומעבר למספר שעות העבודה המותרות על פי חוק, עובדת שפוטרה לאחר שנדרשה ללכת לבדיקת קורונה, הורדת מספר שעות עבודה לעובדים שעתיים ועוד.

כלל העובדות והעובדים נפגעים, אבל העובדים בדרגות השכר הנמוכות יותר הם הראשונים להיפגע  – נתונים מלמדים ששכרם של כמעט 50% ממקבלי שכר של עד 5000 ₪ נפגע. אם לא די בתמונה קשה זו, מונף מעלינו איום לגזירה נוספת. לפי פרסומים בתקשורת, האוצר בוחן את האפשרות לפגוע בשכר המינימום ובפנסיה חובה, כדי להקל את העול הכלכלי על מעסיקים. הצעה זו צריכה לרדת מידית מסדר היום הציבורי! זהו הזמן לחזק את העובדים והעובדות ולא להחלישם/ן.

אנו מזמינים אתכן/ם להצטרף אלינו לדרישה להגן על זכויות העובדים. בימים הקרובים אנו נקרא לממשלת ישראל לאמץ קווי מדיניות לטובת העובדים, בהם עידוד רצף העסקה ומגוון צעדים נוספים לשמירה על זכויות כלל העובדים, בסיכון ושאינם בסיכון, ישראלים, מהגרי עבודה, מבקשי מקלט ופלסטינים, גברים ונשים. כולנו.

בתוך כך אנו מעלים כאן דרישה ברורה להוריד מסדר היום כל ניסיון לפגוע בעובדים, לייצר רשת בטחון סוציאלית ולבטל שיטות העסקה פוגעניות. אנו נשלח בימים הקרובים דרישה למשרדי הממשלה/שרים, בה נפרט את כלל דרישותינו, נשמח אם תעקבו אחרינו ותעזרו לנו להפיצן.

אנו, ב"קו לעובד", יוצאים בקמפיין עם סיסמא ברורה: "דווקא עכשיו- זכויות עובדים". למול המסר שדווקא עכשיו ניתן לשחוק אותן, עולה הצורך הברור להשמיע קול אחר. את הקמפיין, וכיצד אפשר לקחת חלק, תוכלו למצוא החל מחמישי בדף הפייסבוק שלנו, ולאורך כל השבועות הבאים.

בהצלחה לכולנו, ושנה עברית טובה.