23-02-2018

#הרוג_9_בתאונות_בנין_מתחילת_השנה

עובד נוסף נהרג אתמול 22.2 בתאונת עבודה באתרי בניה. ג'ראח אברהים בן ה-47 מדיר חנא, נפל מגובה של 10 קומות (!) לאחר שהפיגום שעליו עמד קרס, באתר בנייה בסמוך לצומת צמח בעמק הירדן. מותו נקבע במקום. אברהים הוא הפועל התשיעי שנהרג בתאונות בנייה מתחילת השנה, והשישי רק החודש.

התאונה התרחשה בסביבות השעה 14:30 באתר בנייה במפעל "צמח תערובות", בו בוצעו עבודות שיפוץ לארובה. העבודות בוצעו על ידי חברת בנייה "גיל אריש – תשתיות מים וביוב בע"מ".

מצמח תערובות נמסר לתקשורת: "הנהלת המפעל משתתפת בצער המשפחה. האירוע התרחש בשטח המצוי באחריות המבצעים ובפיקוח הגורמים הרלוונטים". תגובה אופיינית זו, בה חברות יזמיות באתרי בניה מתנערות מכל אחריות לתאונות עבודה המתרחשות באתרים שביזומם ו/או בבעלותם, היא אחת הבעיות המרכזיות מהן סובל ענף הבניה. החוק כמעט ואינו מטיל כל אחריות פלילית על יזמיות באתרי בניה ששכרו את שירותיהם של חברות בניה לביצוע העבודות, וכך הן נעדרות כל תמריץ לפקח על תנאי הבטיחות באתריהן.

היישוב דיר חנא שכל בעשור האחרון לא פחות מארבעה עובדים באסונות עבודה. אל מניין ארור זה של קורבנות הצטרף אמש איברהים. בהפגנה שנערכה ביישוב במחאה על הפקרות שלום העובדים ומכת תאונות הבניין, ציין בצער שאדי חמוד Shadi Hamod תושב המקום, כי ״רוב ההרוגים באתרי בנייה הם ערבים, בין אם אזרחי ישראל או פלסטינים מהגדה המערבית. ברור לכולם שאם המצב היה שונה אז ההתנהלות של המדינה היתה שונה בתכלית״. https://goo.gl/WcTMkq