24-06-2010

מאת: תני גולדשטיין, YNET

הגירוש ההמוני יידחה. בית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים הוציא היום (ד') צו מניעה האוסר על המדינה לבצע הגירוש המתוכנן של כ-3,000 עובדים בענף הבנייה. הצו יהיה תקף עד מועד הגירוש, הראשון ליולי, אך הוא קובע שבאותו יום ייערך דיון בנושא והמדינה לא תוכל לבצע את הגירוש במועד המתוכנן בשום מקרה.

הממשלה החליטה לצמצם את מספר האשרות לעובדים זרים בענף הבניין מ-8,000 ל-5,000. לאור זאת הוחלט לגרש את 3,000 הראשונים שהגיעו מבין 8,000 העובדים הנמצאים כאן. נגד ההחלטה, המעוררת זעם רב בקרב קבלני הבניין – וגם בקרב העובדים הזרים עצמם וארגוני זכויות האדם המייצגים אותם, הוגשו לאחרונה שתי תביעות משפטיות: כ-500 עובדים פנו בשם כל ה-3,000 לבית המשפט לעניינים מנהליים ובמקביל, עתרה התאחדות הקבלנים לבג"ץ.

שתי קבוצות העותרים הגישו בקשה זהה: להוציא צו מניעה דחוף נגד ביצוע ההחלטה, ולאחר מכן, לבטל אותה כליל אחרי דיון משפטי. צו המניעה נועד למנוע מצב שבו בית המשפט יפסול את החלטת הממשלה אחרי שהעובדים כבר לא יהיו בארץ.

את עתירת העובדים הגיש עורך הדין יאיר דוד. שתי קבוצות העותרים טוענות כי ההחלטה פוגעת בזכויות האדם של העובדים, שכידוע שילמו כסף רב כדי להגיע לארץ ונמצאים כאן כחוק לתקופה קצובה שנערכו בה מראש. עתירת העובדים מדגישה את הנקודה הזאת בעוד שעתירת הקבלנים עוסקת בעיקרה בטענה שגירוש הזרים וצמצום מספר המכסות יפגע קשות במשק וייקר את מחירי הדירות עוד יותר מכפי שהן כיום.

הקבלנים טוענים כי הם תומכים בצמצום מספר הזרים אך אומרים כי גם הם וגם הממשלה נכשלו בהכשרת עובדים ישראלים לענף הבניין וכי בהיעדרם של ישראלים חייבים להסתמך על הזרים.

לכתבה ב YNET