10-03-2016

בית הדין האזורי לעבודה יצא בביקורת חריפה על כך שהממשלה אינה פועלת כנדרש לאכיפת הזכות לפנסיה;  זכות בעלת משמעות לאומית, כך לדברי ביה"ד. ביום רביעי האחרון (9.3), לאור התנגדות לפשרה שהגישה עמותת קו לעובד, בתובענה ייצוגית על רקע היעדר הפרשות לפנסיה במפעל אלון בדרום, יצא ביה"ד בפס"ד חריף ובו קביעות עקרוניות תקדימיות:

"אנו מקבלים את טענת העמותה כי אילו משרדי הממשלה היו עושים יותר לשם אכיפת הזכות לפנסיה ומקפידים על אכיפת זכות זו, יתכן ולא היינו מגיעים למספר רב של בקשות לאישור תובענות ייצוגיות בסוגיה זו. הכוונת ההתנהגות מצד הממשלה בהקשר זה, לכאורה, רחוקה מלהיות מיטיבה.

כך, למשל, בהתאם לפרק אכיפת חוקי עבודה בתחום האכיפה המינהלית והפלילית – סיכום שנת 2014 בדו"ח חוק חופש המידע של משרד הכלכלה לשנת 2014 שפורסם ביוני 2015, ב-779 מקרים מתוך 781 בהם מעסיקים לא הפרישו כספים לפנסיה עבור עובדיהם, אגף האכיפה הסתפק בהתראה בלבד, ובשני מקרים נתן הודעה על כוונת חיוב. הסכום הכולל של העיצומים הכספיים שהוטלו היה 214,440 ₪. העובדה שמוגשות תביעות ייצוגיות בנושא זה מצביעות על כך שהאכיפה, לכאורה, לא היתה יעילה וכן שלא גרמה לתשלום ההפרשות במקרים רבים. כמו כן לא מצאנו שהממונה על יחסי עבודה, שאליו יש לשלוח כל בקשה לאישור תובענה ייצוגית בדיני עבודה, התייצב בהליך שעניינו היעדר הפרשות לפנסיה, על אף שרבים כאלו נוהלו, לא כל שכן שהוא גם לא יזם כאלו בעצמו.

מן הראוי היה שהגורמים המוסמכים במשרדי הממשלה יחליטו כי לאכיפת הזכות לפנסיה יש משמעות לאומית ויפעלו במגוון הדרכים העומדות לרשותה, המשפטיות, האזרחיות, והפליליות, והמנהליות לגבי כלל המעסיקים, ובכך תיצור הכוונת התנהגות מתאימה. לאור הנתונים שהוצגו, לפיהם אגף האכיפה מסתפק בהטלת התראות בלבד, והסכום הכולל של העיצומים הכספיים שהוטלו ואינו יוזם הליכים משמעותיים לאכיפה, למרות הכלים הרבים שהחוק מקנה למשרד הכלכלה לפעול ברגע של אמת נגד מעסיקים שאינם מקפידים על הפרשות כדין, התערבותו היא רק בשלב מאוחר לאחר שכבר הוגשו תביעות לבית הדין או כאשר מצבו הכלכלי של המעסיק מתדרדר."

בנוסף, נקבעו לראשונה שורה של הישגים תקדימיים בעקבות התייצבות העמותה בהליך. זו הפעם הראשונה שבית הדין לעבודה מקבל התנגדויות במסגרת הסדר פשרה בתובענה ייצוגית. כך למשל הוגדל הסכום שחברי הקבוצה שלא הפרישו עבורם לפנסיה יקבלו; נקבע כי ככל שחברי הקבוצה לא יקבלו את מלוא התשלום שנקבע בפסק הדין יופחת הסכום שיקבל עורך הדין שהגיש את התובענה ויועבר אליהם; נקבע  שבית הדין יעקוב אחר ביצוע הסכם הפשרה, ונקבע כי העמותה היא זו שתנסח את המכתב לחברי הקבוצה המודיע להם על יכולתם לצאת מהסדר הפשרה.

התייצבות עמותת קו לעובד נעשתה בעקבות המעמד המיוחד שהעניקה לה שרת המשפטים (ליבני) כארגון מוכר לצורך חוק תובענות ייצוגיות. את העמותה ייצגו עורכי הדין מיכל תג'ר וערן גולן.

לקריאת כתבתו של מיקי פלד בכלכליסט על ההישג: לחצו כאן

פסד הדין המלא במצ"ב.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download/להורדת המסמך [1.03 MB]