10-02-2022

במדינת ישראל מתרחשות כל יום תאונות עבודה בכל הענפים, ובענף הבניין בפרט. יום יום יוצאים עובדים ועובדות אל מקום עבודתם, ואינם יודעים אם ישובו. יש השבים, אך חייהם משתנים ללא היכר, ולעולם לא יחזרו להיות כשהיו, והתקשורת אפילו לא תדווח עליהם. תאונה ברמת פציעה "בינונית", ברבים מהמקרים אף לא תיחקר ואתר הבנייה ימשיך לפעול כשהיה. לנוכח עובדות אלה, ולצד מיעוט החקירות המשטרתיות של יחידת פל"ס, על הרשויות השונות ועל המחוקק לשים לעצמו למטרה לייצר מפת בטיחות תעסוקתית, שתאסוף באופן שקוף וברור את שלל הנתונים הנדרשים. מידע זה יאפשר לרשויות השונות, בתוכם לרגולטור האמון על האכיפה, לנתח את המצב הקיים, ולבצע אכיפה מבוססת מידע. כיום הדיון המרכזי נסוב סביב ההרוגים בתאונות העבודה. הם הקרבנות הברורים והבלתי ניתנים לערעור של המצב הבטיחותי באתרי העבודה בישראל. עם זאת, יש לתת את הדעת על הנתונים העולים מכל התאונות, כי הם מהווים מידע הכרחי בבואנו לנסות ולשפר את מצב הבטיחות של העובדים.

משאבי האכיפה בישראל כיום דלים עד מאוד, ואפילו מאבק של שנים לא הביא להגדלה מספקת של כוחות האכיפה. תכניות המקודמות בימים אלו במשרד הכלכלה, מנסות לרתום את גורמי האכיפה בשלטון המקומי, שיש בכוחם לשפר מאוד את מערך האכיפה בתחום הבטיחות בעבודה. אך כל כוח אכיפה, גדול או קטן, זקוק למידע בכדי לכוון את פעולתו, בכדי להבין היכן טמונה סכנה גדולה יותר, ומהם שינויי החקיקה הנדרשים לאור שלל הבעיות הבטיחותיות. רק מידע מספק יאפשר לשרטט מפת בטיחות, שתטייב את האכיפה של הרשויות השונות.

דוח בטיחות בעבודה לשנת 2021 מוצא כי מספר תאונות העבודה בשנת 2021 דומה למספרן בשנת 2020, אך ישנה עלייה במספר ההרוגים: בשנת 2021 נהרגו 72 עובדים בכלל הענפים, לעומת 66 עובדים בשנת 2020 – דהיינו עלייה בת 9% במספר ההרוגים.

 

במסגרת קידום השקיפות בתחום הבטיחות התעסוקתית, אנו משיקים בדו"ח זה מאגר מונגש של צווי בטיחות. המאגר מאפשר לציבור הרחב לראות מיהן החברות השיאניות בקבלת צווי בטיחות, כמה צווים קיבלה כל חברה בשנה ועוד. המידע נלקח מאתר משרד העבודה והרווחה, שפרסם את הצווים לציבור לאחר עתירת "קו לעובד" בנושא, אך באופן שמקשה על פילוח הנתונים והנגשתם.

מדוע צווי בטיחות? צווי בטיחות נכללים בסל הכלים העומדים לרשות מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית כדי להרתיע חברות קבלניות, המפרות את תנאי הבטיחות של העובדים. צו בטיחות מציב מספר דרישות, והחשובה בהן היא דרישה לטפל מיידית במפגע, או בגורם המסכן את בטיחותו של העובד. אך לצווי הבטיחות משמעות נוספת: ריבוי צווי בטיחות יכול לסייע באיתור חברות שמפרות שוב ושוב את דרישות הבטיחות להבטחת שלום עובדיה. כך, לפי מתכונת פעילות מנהל הבטיחות מול רשם הקבלנים, הצטברות של 10-3 צווי בטיחות במשך 24-18 חודשים, עובר הטיפול במקרה של חברה קבלנית שבאופן שיטתי מפרה את דרישות הבטיחות, לרשם הקבלנים, שבסמכותו לשלול או להתלות את רישיון הקבלן של אותה חברה. בתוך כך הופכים צווי הבטיחות לכלי שדורש את מעקב הציבור, המאפשר לו לעקוב אחר פעילות החברות, מחד, ולבחון את הפעולות שנוקטות הרשויות נגד החברות, מאידך. בדו"ח זה ניתן לראות את הטבלה המתעדכנת בכללותה; את שיאני צווי הבטיחות משנת 2017, בה הם החלו להתפרסם, ועד היום; את מספר החברות אשר צברו מספר רב של צווי בטיחות; את הפעולות שננקטו בעניינם מול רשם הקבלנים, ועוד.

כמה צווי בטיחות הוטלו במהלך 24 החודשים האחרונים? המספר מצמרר: 513 חברות קיבלו 3-10 צווים במהלך התקופה הזו. משנת 2017 – 277 חברות קבלניות קיבלו למעלה מ-10 צווי בטיחות, אך מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית הכריז בחודש נובמבר כי העביר לרשם הקבלנים את שמותיהן של 66 חברות קבלניות בלבד. מהן, נכון למועד כתיבת דו"ח זה, התפרסמו החלטות בעניינן של 49 חברות בלבד.

אנו מקווים כי המידע יהיה שימושי לציבור הרחב.

לקריאת הדוח המלא:

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download/להורדת המסמך [1.32 MB]