13-09-2018

בערב רביעי ה5.9, התקיימה הפגנה נוספת מול ביתו של איתמר דויטשר, מנכ"ל אלקטרה בנייה. באתרי בניין בייזומה או בביצועה של אלקטרה בנייה נהרגו 9 עובדי בניין מאז 2015. ההפגנה משכה אנשים רבים, שדרשו דרישות פשוטות והגיוניות: קריאה להעדפת שלומם של אנשים לפני רווחים, קריאה לחברות הגדולות לשפר את תנאי הבטיחות באתרי הבנייה, וקריאה לרשויות לבצע פעולות אכיפה וחקירה מקיפות ומקצועיות.

המשטרה קיבלה את פני המפגינים בדאגה רבה – האם יעמדו קרוב מדי? האם יעליבו מי מהשכנים? האם ייפגע הסדר בשכונה השקטה?

מחאה אינה יכולה להיות סטרילית: היא חייבת לעורר אי נוחות בקרב האנשים שמול ביתם מפגינים. מנכ"ל אלקטרה צריך להבין, כמו מנכ"לים של חברות בנייה גדולות אחרות, שההפקרות באתרי הבנייה לא יכולה להימשך. שלמעשים שלהם, להחלטות שלהם, יש מחיר ויש השלכות. אמנם משרד העבודה אינו מחייב אותם לעשות שימוש בפיגומים בתקן אירופאי, משאיר את ההחלטה לרצונם הטוב – אבל להם יש את המשאבים והיכולת המקצועית לקבוע סטנדרט מחייב והם בוחרים שלא להפעיל את שיקול הדעת. אמנם כרגע המשטרה אינה חוקרת ברצינות את תאונות הבניין ואינה מאפשרת לייצר כתבי אישום חמורים (בהיעדר שיתוף פעולה חקירתי עם מנהל הבטיחות) – אבל ההחלטה ליהנות מהוואקום הזה היא החלטה לחלוטין מודעת של החברות הקבלניות.

תודה לפעילים המסורים, בראשם Sapir Sluzker-amran, על היוזמה וההפקה הנחושה של ההפגנות החשובות האלו!

לפני ההפגנה קיימנו שיחה עם קבוצת צעירים המשתתפים בתכנית לפיתוח מנהיגות בשם "זרעי קיץ". סיפרנו להם על המערב הפרוע הזה, המורכב מכל כך הרבה כשלים ומחדלים. הם היו המומים והתקשו להאמין שרשויות המדינה בה הם חיים מתנהלות בחוסר אחריות שכזה. את התחושות הקשות שלהם הביעו בהפגנה, ואנחנו מקווים שיצטרפו לפעילות ויפיצו את הבשורה: דמם של עובדי הבניין איננו הפקר!