01-09-2008

מאת: איחוד האיגודים המקצועיים הפלסטיניים בסלפית

משלחת של ארגון זכויות האדם השוידי "דיאקוניה" שכלל את היועצים המשפטיים של הארגון שרה וג'ריס בארז ורכז התקשורת ג'ואקים ואחראית התכנון האסטרטגי עאידה אלביג'וביץ' בקרה את ההתאחדות הכללית של איגודי העובדים הפלסטיניים בסלפית. את פני המשלחת קיבל מזכיר ההתאחדות הכללית במחוז מחמוד אלבר ויו"ר מחלקת התקשורת דיאא אשתיה, ויו"ר המחלקה המשפטית עלאא יונס ויו"ר איגוד פועלי המזון ח'ליל עמראן ויו"ר איגוד פועלי ההובלה אבראהים פאתוני וזינב עביה ממחלקת הצעירים וזאת בנוסף לנציגי עמותת "קו לעובד" סלווא עלינאת וערפאת עמרו.

מזכיר ההתאחדות ברך את המשלחת השודית והודה להם על ביקורם את משרדי ההתאחדות והתענינותם בבעיות זכויות האדם ופעילותם למען חשיפת הפרות הזכויות הישראליות.

המשלחת נפגשה עם מספר פועלים ופועלות המועסקים בהתנחלות ברקן (אזור התעשייה ברקן) בכדי לשמוע ישירות מהעובדים ולהתרשם מהפרות הזכויות אליהן הם נחשפים מצד המעסיקים הישראלים, כמו כן דווח למשלחת אודות השפלת העובדים במחסומים הישראליים.

המשלחת הבהירה שהמטרה הראשית של הביקור היא הכרת הפרת זכויות האדם באזורי התעשייה וחשיפת מצב זה בפני דעת הקהל הבינלאומית באופן כללי, ובמדינות האיחוד האירופי במיוחד.

המשלחת הביעה את גינויה הגורף לגדר ההפרדה הגזענית ולהפרות הישראליות של זכויות הפועלים הפלסטיניים, אשר מנוגדות למשפט ולאמנות הבינלאומיים. כמו כן הודיעה המשלחת שהיא מכינה דו"ח מלא על הפרות אלו של זכויות האדם במחוז שלפית לצורך פרסומו באירופה וכן הבטיחו ליסד לובי שילחץ על החרמת תוצרת התנחלויות אלו.

מחמוד אלבר, מזכיר ההתאחדות הדגיש שהפועלים הפלסטיניים סובלים משיעור אבטלה גבוה המכריח אותם לעבוד באזורים התעשיתיים אשר הוקמו על האדמות הפלסטיניות, והבהיר שהפתרון להפסקת הפרות אלו הוא יציאת הכיבוש מהאדמות הפלסטיניות ופעולה רצינית מצד הקהיליה הבינלאומית לבנות תכניות פיתוח אשר יקטינו את האבטלה בחברה הפלסטינית. כמו כן הסביר אלבר על הסכנות האקולוגיות שמייצרים המפעלים האלה, וסיפר על התפשטות מחלת הסרטן בכפר בורקין הקרוב להתנחלות ברקן בגלל החומרים הרעילים הנפלטים מהמפעלים באזור התעשייה.

בתורו הבהיר דיאא אשתיה למשלחת שיותר מ-11,00 פועלים נעצרו במשך השנים האחרונות, ומליוני שקלים שולמו ע"י הפועלים כקנסות וזאת באשמת אי החזקת אישורי מעבר תקפים. לדבריו עשרות פועלים נהרגו בזמן עבודתם בתרוצים זעומים או ע"י קיצונים ציונים אשר בצעו יותר מטבח אחד כנגד הפועלים.

עלא יונס הצביע על בעית ההעסקה באמצעות קבלנים, היוצרת תנאים מתאימים לניצול מחפיר של העובדים והפרת זכויותיהם החוקיות, והדגיש שהתאחדות האיגודים פועלת בכל כוחה בכדי לחסל תופעה זו באמצעות חקיקה אשר תמנע את צורת ההעסקה הקיימת ותארגן את ההעסקה דרך משרדי תעסוקה חוקיים אשר ישמרו על זכויות העובדים ללא ניצולם.

בסופו של הביקור, פנתה המשלחת על אזור התעשיה ברקן ביחד עם נציגי עמותת "קו לעובד" וזאת מאחר ולפעילי ההתאחדות הארצית אין רשיון להכנס אל האזור, וזאת בתירוצים "בטחוניים". המשלחת ערכה ביקור שטח באזור התעשיה בכדי להתרשם מהתנאים השוררים באזור ותיעודם.