16-08-2018
שבת בבוקר. האימאם במסגד קורא בקול רם, מזמין את תושבי ג'לבון להגיע לסדנה שלנו במועצה המקומית. למרות שהחג מתקרב ורבים עוסקים בהכנות, האולם מתמלא בהדרגה באנשים. 200 גברים ו-30 נשים מגיעים מכאן כל יום כדי לעבוד בישראל, רובם פועלים בבניין, בתעשייה ובחקלאות. היום הם בחופש.

במהלך שלוש השנים האחרונות מצאו ארבעה מתושבי הכפר את מותם באתרי הבנייה. האחרון נהרג רק לפני שבועיים, בעפולה, והגענו לכאן כדי לנחם אותם על האבדן ולהשתתף בכאבם. אחר כך דיברנו על מה שאנחנו יודעים לדבר עליו – עבודה, בטיחות וזכויות – כדי לנסות ולמנוע את האסון הבא.

תושבי ג'לבון, "הג'לבונים", שמחו להזדמנות לפגוש נציגים של ארגון ישראלי ולספר את אשר על לבם. רבים מהם נתקלים מדי יום במפגעי בטיחות, אך מעמדם הרעוע בשוק גורם להם לקבל את הגזירה ללא ערעור. דיברנו איתם על הצורך להישמר גם במצבי לחץ, המלצנו להצטייד בציוד בטיחות חיוני ולדרוש אותו, הגדרנו תנאי עבודה נאותים כאורח חיים (גם כאשר למנהלים הגדולים זה נראה מיותר) והצבענו על חובתנו, כעובדים, לדאוג לעצמנו (גם במציאות בה בטיחות היא לא משהו שמעסיק את המעסיק).

בחלק השני של המפגש נחשפנו לממדים הבלתי נתפסים של תופעת "דמי התיווך": 90% מהעובדים בכפר נאלצים להפריש משכרם למתווכים ש"מסדרים להם אישורים". נציג משרד העבודה הפלסטיני שמע את הדברים, לא לראשונה, והסכים שמדובר בתופעה שחייבים לשים לה סוף.

הגנה על עובדים מפני פגיעה וניצול היא מטרת העל של "קו לעובד", ואנשי ג'לבון הם אנשים ששווה להיאבק עבורם.

עם Arafat Amro

שבת נעימה לכולם!