09-03-2020

אני רק שאלה: האם לעובד שלא נותנים לו עבודה מגיע שכר על הימים שהוא נשאר בבית?
מדי שבוע נפרסם שאלה אמיתית שקיבלנו על זכויות בעבודה, ואת התשובה שנתנו המתנדבים שלנו. רוצים לשאול גם? מלאו את הטופס באתר שלנו: https://bit.ly/3aV996z והמתנדבים שלנו יחזרו אליכם.

השאלה של השבוע:
שלום, אני מלווה אדם עם אחוזי נכות בעבודה ושאלתי קשורה אליו. לפני כחודשיים הוא התחיל עבודה במפעל כעובד ייצור במשרה חלקית קבועה – 4 שעות כל יום.
ביום שלישי האחרון, מנהל העבודה שלו אמר לו שהמכונה עליה הוא עובד בתיקון ולכן אין לו בשביל מה להגיע לעבודה עד שתתוקן. דיברתי גם אני עם המנהל והוא אמר שהוא לא יכול לתת לעובד עבודה אחרת ולכן עדיף שלא יגיע. מעוניינת לדעת מה הזכויות שלו במקרה הזה – אציין שהמנהל לא יודע מתי המכונה תוחזר. העובד מאוד רוצה להגיע לעבודה וזה כבר יום רביעי שהוא לא מגיע כיוון שהמכונה מקולקלת.
האם הוא זכאי לקבל שכר על הימים הללו? כמה זמן מצב כזה יכול להמשך?

שלום – בפסיקת ביהמ"ש נקבע שאם עובד העמיד את עצמו לרשות המעסיק והמעסיק לא הציב אותו בעבודה מסיבות לא ענייניות, המעסיק חייב לשלם את שכרו. בנוסף לכך אי הצבה לעבודה יכולה להיחשב להרעה בתנאי העבודה, המזכה את העובד להתפטר ולקבל פיצויי פיטורין.
בית המשפט קבע שעובד שהמעסיק שלו אומר לו במפורש שבימים הקרובים לא תהיה בעבורו עבודה, מסיבה שלא תלויה בו, למשל שהמפעל לא קיבל הזמנות, אינו חייב להתייצב כל יום לפני דלת נעולה על מנת לקבל את שכרו.
בברכה,
קו לעובד

(צילום: Marco Verch, CC BY 2.0)