20-06-2011

מאת: קסם אדיב, רכזת תחום פליטים ומבקשי מקלט וג'מאל בושארה, מבקש מקלט מסודן

הכתבה תפורסם בגליון הבא של העיתון "קול הפליטים".

אף אחד לא יכול להתקיים בלי פרנסה, ואין פרנסה בלי עבודה. מעסיקים רבים מנצלים את התלות של אנשים בעבודה ואת הקושי הגדול במציאת עבודה כדי לנצל את העובדים ולשלם להם כמה שפחות. במדינת ישראל ישנם חוקים רבים אשר מטרתם היא להגן על העובדים המועסקים בישראל מפני ניצול של מעסיקים. החוק בישראל קובע שכל עובד זכאי לקבל את אותן הזכויות, בין אם הוא ישראלי ובין אם יש לו ויזת מבקש מקלט.
עם זאת, עובדים רבים לא מודעים לכך, וכך חשופים מאוד לניצול ע"י מעסיקיהם.
למשל, שכר המינימום בישראל עומד כעת על 20.92 ₪ לשעה, אך רוב מבקשי המקלט יעבדו עבור פחות מכך. עוד קבוע בחוק כי יום עבודה לא יעלה על 8 שעות, ועבור כל שעה נוספת התעריף לשעה עולה, בעוד רוב מבקשי המקלט יעבדו 12 ואף יותר שעות ביום, מבלי שיקבלו אף תוספת עבור עבודתם.
בנוסף, מבקשי המקלט לא מקבלים תשלום עבור נסיעות, בניגוד לחוק; מקבלים את משכורתם החודשית הרבה לאחר התאריך האחרון למתן משכורת – ה9 לחודש; לא מקבלים ביטוח רפואי, לא מקבלים חופשה שנתית, עובדים 7 ימים בשבוע ללא מנוחה שבועית, ולא מקבלים זכויות סוציאליות כמו הבראה, חגים ופנסיה.
מבקשי מקלט רבים עובדים בלי תיעוד של שעות העבודה שלהם, מה שמהווה הזדמנות טובה למעסיקים לגנוב את העובדים, לשלם להם משכורות נמוכות משעות העבודה שלהם בפועל, ואף לא לשלם שכר כלל מבלי שלעובד יש יכולת להוכיח שהוא אכן עבד.

האם זו המציאות שלנו? האם אין דרך אחרת? אם לא שילמו לנו וניצלו אותנו, האם אין אף דרך לקבל את הזכויות שלנו בחזרה?
ישנה דרך! כך למשל, מוחמד איסמעיל (שם בדוי), מבקש מקלט מסודן, הגיע למשרדי "קו לעובד" כדי להתלונן על המעסיק שלו. תלונתו הייתה על כך שעבד במשך חודשיים בניקיון בתחנה המרכזית בראשון לציון. הקבלן נתן לו חלק מהשכר בצ'ק, אך לצ'ק לא היה כיסוי. עבד בפרך, 7 ימים בשבוע, 12 שעות בכל יום.
ב"קו לעובד" דיברו עם המעסיק אשר אמר כי ישלם לעובד את שכרו בתשלומים, ולא הסכים לתת תאריכים מדויקים. העובד לא היה מוכן לחכות, ולכן הלך בעצמו למעסיק ואמר לו שאם לא ייתן לו את מלוא התשלום באותו הרגע, הוא יפנה לממונים עליו וידרוש מהם להפסיק לעבוד עימו. העובד התקשר ל"קו לעובד" על מנת לדרוש מהמעסיק את הסכום המדויק. נציג "קו לעובד" דיבר עם המעסיק, והם סיכמו על סכום שישולם לעובד בתוך כמה ימים, אך העובד לא הסכים, ודרש לקבל את אותו הסכום באופן מידי. הקבלן ראה את נחישות העובד, נכנע לדרישותיו, ונתן לו את מלוא הסכום במקום.

עיתון "קול הפליטים" הוא עיתון ראשון מסוגו הפועל ללא מטרות רווח על מנת להעביר מידע לאוכלוסיית הפליטים בישראל, ולאפשר לה פתחון פה חופשי ואפיק ביטוי חדש. צוותי העבודה מורכבים מפליטים וישראלים גם יחד, כאשר השאיפה היא שבעתיד ינוהל העיתון באופן בלעדי ע"י חברי הקהילה. ללקיחת חלק בעיתון:therefugeevoice@gmail.com