14-02-2013

עתירת לשכת המסחר כנגד חוק האכיפה, המטיל על מזמיני השירות את האחריות במקרה של הפרת זכויות עובדים, מראה כי חברות כוח האדם שלא יוכלו לאפשר את הפרת זכויות עובדיהם – לא יוכלו להתקיים. קריסת חברת "האחים עובדיה" שב"קו לעובד" נרשמו במהלך השנים תלונות רבות אודותיה – היא רק הסנונית הראשונה.

באחרונה התפרסם כי חברת "אחים עובדיה", לשירותי ניקיון הותיקה נקלעה לקשיים והיא נמצאת בהליכי הקפאה. במקביל, התפרסם כי לשכת המסחר המאגדת בין היתר חברות קבלן בשמירה וניקיון וחברות כ"א כללי עתרה לבג"ץ נגד חוק הגברת האכיפה, שנכנס לתוקף בחודש יוני האחרון, ומטיל על מזמיני שירותים הנעזרים בשירותיהם של עובדי קבלן, אחריות במקרה של הפרת זכויות העובדים, וחובת פיקוח על עמידה בחובות חברות הקבלן כלפי עובדיהן.

סמיכות הזמנים אינה מקרית. יש קשר ברור בין הפסקת הפעילות של חברת "אחים עובדיה" להגשת הבג"ץ. במאגר המידע של "קו לעובד" נרשמו במהלך השנים תלונות לא מעטות של עובדים, מהן עולה תמונה ברורה כי החברה – המעסיקה 2,500 עובדים – הפרה זכויותיהם הבסיסיות ביותר: עובדת שעבדה 7 שנים ולא קיבלה דמי הבראה וגמול שעות נוספות. עובד שפוטר באחת ללא תשלום התראה מוקדמת ופיצויים, ואחרים. רוב העובדים הועסקו במקומות גדולים וציבוריים כגון רשות שדות תעופה, הביטוח הלאומי וקופות חולים.

ביוני החולף נפל דבר. חוק הגברת האכיפה נכנס לתוקף. המשמעות היא כי מעתה, מוטלת אחריות מכוח חוק על מזמיני השירות, לזכויותיהם של העובדים בחצרם. האם מקרי, כי חצי שנה לאחר חקיקת החוק מתחילות לקרוס חברות קבלן? לדעתנו, התשובה לכך שלילית. מתח הרווחים בענף שירותי הניקיון והשמירה בנוי זה שנים על הפרת זכויות העובדים. ברי לכל השחקנים – מזמיני שירותים וחברות קבלן כאחד – שבלא הרווחים הקטנים כגדולים אשר גורפות חברות הקבלן באמצעות הפרת זכויות המגן של העובדים – אין רווח לחברות. אם היו החברות משלמות לעובדים את המגיע להן, ומזמיני השירותים היו נאלצים לשלם את העלות האמיתית של שכר העבודה של עובדי הקבלן בתוספת רווח לחברות המהוות מעין צינור לתשלום השכר – לא היתה נבחרת ההעסקה העקיפה כברירת מחדל עבור כל כך הרבה גופים וארגונים. הרי היה משתלם יותר, להעסיק את העובדים ישירות בלא אחוזי הרווח שגורפות החברות.

אנו מעריכים, כי חברת האחים עובדיה היא רק "הסנונית הראשונה". אחריה יקרסו עוד חברות קבלן, ואיתן יקרוס המערך הפיקטיבי של העסקה עקיפה של עובדים, מערך אדיר המגלגל רווחים עצומים על גבם של העובדים החלשים בישראל. מערך אשר – חשוב להגיד – מובל על ידי המגזר הציבורי בישראל – שהוא המעסיק והמרוויח העיקרי מניצולם הכלכלי של עובדי קבלן.

הכותבות הן עו"ד ורכזת תחום עובדים ישראלים בעמותת "קו לעובד".