12-08-2018

השבוע הראשון של חודש אוגוסט הסתיים, וגם במהלכו התרחשו באתרי הבנייה תאונות עבודה קשות ומיותרות.

ביום ראשון, 5.8, נקטעה ידו של עובד בניין בן 25, אשר עבד באתר בנייה בתל אביב. למרות שאיבוד יד אינו דבר של מה בכך, פציעתו הוגדרה כבינונית. כיצד ינהל הבחור הצעיר את חייו ללא יד? כיצד ישקם את חייו וכיצד יעבוד? התאונות היומיומיות הללו הורסות חיים שנבנו בעמל.

ביום רביעי, ה-8.8, התרחשו שלוש תאונות בניין, בהן אחת קטלנית. בעשר בבוקר קרס קיר באתר בנייה בירושלים, ומחץ עובד בן 63. העובד המבוגר נפצע באורח בינוני, ופונה לבית החולים עם חבלות בראש ובגפיים. כשעה מאוחר יותר נפל מעגורן שק עם יציקות בטון על ראשו של מוחמד מחמוד נסר, פלסטיני בן 65 מהכפר דיר אל עסל. והרג אותו במקום. נסר ז"ל הועסק באתר בנייה ברחוב יובל נאמן 11 בתל אביב, בפרויקט עליו אמונה חברת "אשכול פרויקטים" וכבר גבה מחיר דמים בנובמבר 2017. בשעה 12:30 שוב התרחשה תאונת עבודה באתר בנייה בתל אביב, ברחוב המחוגה 13, במהלכה נדרס עובד שהפעיל שופל. משאית שנסעה לאחור הפילה את הכלי הכבד לתוך בור עמוק והעובד, בן 29, נפגע באורח קשה ופונה לבית החולים עם פגיעה רב מערכתית.

ביום חמישי, 9.8, התחשמל עובד בן 30 במושב תלמי אליעזר. העובד יצק גדר כאשר משאבת בטון נגעה בקו מתח גבוה והוא נפצע קשה. זמן קצר לאחר מכן, נפל עובד בניין בן 25 מגובה באתר בנייה ברחוב הרב כהנמן בבני ברק. הוא נפצע באורח בינוני ופונה לבית החולים עם חבלות בראש ובגפיים.

הגורם השני בשכיחותו בתאונות בניין קטלניות וקשות הוא נפילת חפץ כבד, מהסוג שהרג השבוע את מוחמד מחמוד נסר ז"ל. עובדים (ועוברי אורח) נפגעים ומתים לעיתים קרובות כתוצאה מחפצים כבדים הנוחתים עליהם מפיגומים, עגורנים, מנופים ומרפסות. הקפדה על כך שציוד כבד וחומרי בניין לא ינועו ברחבי האתר, מעל ראש העובדים, ויקובעו כאשר הם מונחים בגובה – היא דרישה בטיחותית הזקוקה לגורם מקצועי שידאג לה. עוזר בטיחות מיומן, שישמש כיד ימינו של מנהל העבודה באתר, יכול לדאוג לאספקטים הללו של העבודה. משרד העבודה והרווחה אמור לתמוך בהצעת החוק המקדמת את הפונקציה החיונית הזו, ולדאוג כי הנהלים בנושא ברורים ומיושמים בכל אתר ואתר – אך הוא ממסמס את ההצעה ונמנע מאכיפה משמעותית.

תאונות בניין אינן גזירת גורל!

לתזכורת בנוגע להצעת החוק המחייבת הצבת עוזרי בטיחות באתרי הבנייה (והכרסום העגום בהגדרות התפקיד ע"י משרד העבודה) – כתבתה של לי ירון בהארץ