02-03-2016

בשורה לעצמאיות:

"הצעת החוק "דמי לידה לעצמאיות", שמובילות ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו) וח"כ ד"ר עליזה לביא (יש עתיד), עברה בוועדת העבודה והרווחה פה אחד. הצעת החוק תתקן את אופן חישוב דמי הלידה לעובדות עצמאיות ותיצור חישוב שוויוני והוגן יותר. עלות החוק היא כ-10 מיליון שקל, והוא ישפיע על כ-45 אלף משקי בית בהן אישה העובדת כעצמאית" (דה מרקר 23.2.16).

בשורה לשכירות שעתיות:

הצעת החוק "דמי לידה לעצמאיות", שעברה בוועדת העבודה והרווחה, פה אחד, תתקן את אופן חישוב דמי הלידה לעצמאיות ותיצור חישוב שוויוני והוגן יותר – רק לעצמאיות.

"אז איך זה שהעובדות השעתיות נשכחו, ובאותה הזדמנות, כשהעבירו את הצעת החוק לא תיקנו את ממוצע החישוב גם להן?" המקום הכי חם בגהינום 10.1.16. התשובה נמצאת כנראה בעלות החוק (10 מליון שקלים בשנה). הכללת העובדות השעתיות בהצעת החוק היתה מייקרת את עלותו ומורידה את הסיכוי לאישורו בועדת השרים לחקיקה.

אכן מדובר בעיוות רב שנים באופן החישוב של דמי הלידה לעצמאיות ולעובדות השעתיות שצריך היה לתקן. החישוב הוא לפי ממוצע שלושת החודשים האחרונים לעומת החישוב לפי ממוצע 12 חודשים אחרונים לעובדות בשכר חודשי. בין חברות הכנסת שחתמו על הצעת החוק "פמיניסטיות חברתיות" ידועות כמו קסניה סבטלובה, יפעת שאשא ביטון ומירב מיכאלי המקפידה לדבר בלשון נקבה אך מבדילה בין נשים עפ"י מעמדן.

הטענה הנשמעת מצידן היא כי בניגוד לעובדות העצמאיות, השכירות השעתיות נהנות מזכויות כמו, תשלומי דמי מחלה בעת העדרן בשל הריונן ועל כן הן לא נפגעות. סקר חדש של קו לעובד בקרב עובדים הפונים לעמותה להתלונן על מעסיק פוגעני או לקבלת יעוץ מעלה כי שיטת התשלום לפי שעה מתרחבת ומגיעה עפ"י הערכות שונות  לכ-50% מהמועסקים במשק. בשכר שעתי העובדים מפסידים תשלום מלא עבור ערבי חג וחגים, ובשל החישוב המסובך יותר לפי שעות, רבים  מקבלים תשלומים בחסר ומתקשים להתעקש על קבלת ההפרש,  אם הם מודעים לכך.

20% מהעובדות השעתיות שפנו לקו לעובד נחשפו להפרת הזכות לדמי מחלה ולחופשה שנתית (עובדות בהריון זכאיות ליותר ימי מחלה בתשלום).  ימי המחלה בחודשים הסמוכים ללידה שאינם משולמים, מפחיתים את הממוצע בבסיס החישוב. כך גם תשלומים שנתיים כמו דמי הבראה, כשהם משולמים לפני שלושת החודשים הסמוכים ללידה הם אינם נכללים בחישוב הממוצע.

ח"כ תמר זנדברג לקחה על עצמה להוביל הצעת חוק לתיקון בסיס חישוב דמי הלידה גם לעובדות השעתיות ולהשוותן לעובדות בשכר חודשי. ניתן רק לקוות שנוכל להביא בעתיד גם בשורה לשכירות השעתיות על "חישוב שוויוני והוגן יותר" בדמי הלידה.

נשים בהריון אפליה מעמדית אימג

 

 

לטור דעה "אפליה מסביב לשעון" מאת עו"ד מיכל תג'ר באתר דה מרקר – לחצו כאן.

לטור דעה "עובדות הקבלן ימשיכות לקבל דמי לידה נמוכים" מאת חנה זוהר באתר "המקום הכי חם בגהנום" – לחצו כאן.