29-02-2016

 

כמדי שנה, אנו סוקרים את אלפי הפניות שהגיעו ל"קו לעובד" מאת עובדים ישראלים, כדי לדלות מתוכן תמונת מצב עדכנית של שוק העבודה בשנה החולפת. בחרנו להדגיש השנה, כמה מבין התופעות המרכזיות שאבחנתנו היא שעלו בפניות השנה יותר מבשנים קודמות, ושדרוש להם פתרון מערכתי. אי מתן הודעה לעובדים על תנאי העבודה, התעמרות, ניכויים אסורים מהשכר, ובחירה במסלולי העסקה הפוגעים בעובדים, דוגמת ההעסקה במסלול השעתי. לכל הנושאים שבחרנו השנה, דרוש פתרון מערכתי וחקיקתי. לטעמנו, יש לשים דגש אכיפתי על סוגיית ההודעה לעובדים על תנאי עבודתם, וזאת בשני מישורים: הן ברמת האכיפה על מעסיקים והגברת הקנסות בסעיף זה; הן ברמת בתי הדין לעבודה אשר שומה עליהם להתחיל לפסוק סנקציות כלכליות משמעותיות על מעסיקים שהפרו את חובתם ליתן לעובדים הודעה על תנאי העבודה.

אשר לניכויים האסורים מהעובדים, בעבר היו הצעות חוק השוללות ניכויים אלה, אולם אלה לא עברו לכדי חקיקה של ממש. על בית המחוקקים ליתן דעתו על התרחבות התופעה, ולייצר פתרונות שבחוק הנוגעים לאיסור הניכויים מסוג זה על השכר, לרבות סנקציות עונשיות של ממש. ביחס להתעמרות בעובדים, קיימת כיום הצעת חוק אשר ייתכן ותקודם בכנסת הנוכחית, העשויה ליתן פתרון לכמה מהסוגיות שמעלים עובדים השנה (הצעת חוק מניעת התעמרות בעבודה התשע"ה- 2015).

חשוב לומר, שהתופעות שנסקרו כאן הן רק קצה הקרחון. הסיפורים שהגיעו השנה כללו, בין היתר, הרבה סוגיות הנוגעות לעבודת צעירים, אשר ניכר כי הם סובלים במיוחד מהפרות נרחבות ועמוקות בתחום העבודה. עוד ניכרה אי הקפדה רבתי על חובת השימוע לפני הפיטורים, כאשר עובדים רבים אשר סיפרו שפוטרו בלא כל שימוע, ואף בלא מכתב פיטורים. תופעה נוספת שעלתה השנה באופן חזק מאוד בפניות, היא תופעת הפיטורים העמומים, או בלשונם של העובדים, ה"ייבוש". עובדים שהועסקו במשמרות, סיפרו על העובדה כי פשוט הפסיקו לתת להם משמרות במקום העבודה, והותירו אותם תלויים באוויר תקופה ממושכת, עד שנאלצו להסיק את דבר פיטוריהם. התופעה הזו חוברת לתופעה כוללת של מעסיקים הנעדרים תחושת מחויבות לעובדיהם, ופורצים את כל גבולות ההתנהלות ההגונה והחוקית של מעסיקים. עובדים מתחום החינוך דיווחו על הלנות שכר קבועות, ואינספור עובדים דיווחו על אי מתן תלושי שכר. שוק העבודה של 2015 אינו מגלה פנים אופטימיות, ומהפניות ל"קו לעובד", עולה תמונה של אי ציות רבתי להוראות חוקי העבודה.

לקריאת כתבת וואלה בנושא: http://news.walla.co.il/item/2938948

לקריאת הדו"ח המלא:

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download/להורדת המסמך [638.03 KB]