26-02-2007

מאת: צבי לביא, ynet
כך דווח לוועדת העובדים הזרים של הכנסת נציג התמ"ת. האוצר מבקש לגבות חלקו בעמלות התיווך על עובדים זרים

"לרשות המסים יש עניין לגבות את חלקה בעמלות התיווך שנגבות בסכומים אדירים על העסקת עובדים זרים בישראל", אמר השבוע נציג האוצר יובל יעקובי לוועדת העובדים הזרים של הכנסת שעסקה בתשלומים האסורים שנגבים מהעובדים. "מלבד העבירה הפלילית קיים גם ההיבט הכלכלי מכיוון שקיימות כאן הכנסות גדולות שאינן מדווחות".

הממונה על יחידת הסמך לעובדים זרים במשרד התמ"ת, שלום בן-משה, אמר לוועדה כי "מדובר בתעשייה שמגלגלת 300 מיליון דולר בשנה". הוא חישב זאת על בסיס דמי התיווך האסורים על פי חוק, בסך של 10,000 דולר לפחות, אותם נדרש לשלם העובד שמגיע לישראל (עד לשיא של 18,000 דולר שמשלמים העובדים מסין), כאשר בשנת 2006 התחלפו בישראל 30,000 עובדים זרים.

בן-משה הדגיש כי המדינה לא הצליחה מעולם להתמודד עם התופעה של הבאת עובדים בתשלום וגביית תשלומים לא חוקיים מהם. הוא תאר תמונת מצב עגומה לפיה מעסיקים "גונבים" עובדים זה מזה וה"מחיר" של העובד הזר עולה לקראת סיום תקופת העסקתו, כי אז ניתן לגבות ממנו תשלום עבור אשרת העבודה. הוא אמר כי מצב חמור זה יוצר בין השאר תמריץ למעסיקים להביא מספר עובדים גדול יותר מהדרוש על מנת להרוויח את דמי התיווך, וכמובן להעדיף עובד זר על העסקת עובד ישראלי.

ראש יחידת האכיפה לעובדים זרים במשרד הפנים, יוסי אדלשטיין, חיזק עדות זו וציין כי הרשויות בישראל אינן מצליחות לגעת בלב העניין שכן הבעיה העיקרית היא מחסור בראיות. זאת מאחר שהעובד ששילם את עמלות התיווך האסורות איננו מעוניין להודות בכך אלא רק אחרי תקופה ארוכה, אם נעצר. אדלשטיין הדגיש כי מוטלת על העובד חובה לשלם על כל שלב בהעסקתו, "והנושא מעסיק סוללה של מתווכים ועורכי דין שונים אשר לוקחים חלק מהעמלות".

רחל גרשוני ויגאל צרפתי ממשרד החוץ האחראים על נושא הסחר בבני אדם, אמרו כי עמדת המשרד היא להעדיף יבוא של עובדים רק ממדינות שיש להן יחסים דיפלומטיים עם ישראל. דרך נוספת להילחם בתופעה היא בהסכמים בילטרליים עם אותן מדינות. בן-משה הציע בהקשר זה להעדיף עובדים ממדינות שיש להן נציגות דיפלומטית בישראל, אבל הפתרון הבדוק יותר הוא בהבאת העובדים אך ורק דרך ארגון ההגירה הבינלאומי ולא באמצעות חברות כוח-אדם.

יו"ר הוועדה ח"כ רן כהן (מרצ) אמר בסיכום כי מדובר כאן על "קשר מאפיונרי בינלאומי שמעורבים בו גורמים עבריינים מכל רחבי העולם, והמדינה חייבת לעבור להילוך גבוה נגדם ולהתייחס אל המתווכים כאל עבריינים", אמר כהן. "רק כשאראה את המעסיק הראשון נכנס לכלא אדע שאכן המדינה מתחילה להתייחס לעסק הזה ברצינות".

בן-משה קיבל את הצעת כהן להוציא נוהל לפיו ניתן יהיה להוציא אשרת עבודה רק לעובדים ממדינות שיש להן נציגות דיפלומטית בישראל, והודיע כי נוהל זה ייצא בקרוב.