17-08-2009

מאת: ראיד אבו יוסף, עמותת קו לעובד

במדינות באירופה חוקי העבודה מחייבים את המעסיקים לשלם תוספת שכר לפועלים המתגוררים רחוק ממקום עבודתם, כפיצוי על זמנם, במידה והעובד נזקק לשעה בכדי להגיע לעבודה ולשעה נוספת בכדי לחזור לביתו.
בישראל לעומתם, הגעתו של פועל פלסטיני לעבודה בהתנחלויות ובישראל אשר כרוכה בנסיעה למחסום שלעיתים אורכת יותר משעה, עיכוב במשך שלוש שעות לפחות במחסום ונסיעה מבעד למחסום אל מקום העבודה – לא מזכה אותם בכל פיצויי. לאחר שמונה שעות עבודה לפחות, חוזרים העובדים דרך אותו המחסום, ופעמים רבות נזקקים למספר שעות בכדי להגיע הביתה.

ברחבי הגדה המערבית פרוסים מאות מחסומים ונקודות חיפוש צבאיות, שדרך כמה מהם עוברים מדי יום אלפי עובדים פלסטינים למקומות עבודתם בישראל: מחסום תרקומיה בדרום הגדה, מחסום קלנדיה, מחסום שערי אפרים בצפון הגדה וזאת בנוסף למחסומים אשר מפרידים את בקעת הירדן מסביבתה הפלסטינית, כדוגמת מחסומי תיאסיר ואל-חמרא.

סיוטים בלילות – לא רק מתוך שינה
כבר בשעה שתיים לפנות בוקר מחכות לפועלים מוניות שרות המסיעות אותם למחסום הישראלי הקרוב למקום מגוריהם, שם נאלצים לחכות במשך שעות. אלפי העובדים, שחוששים מתגובת מעסיקם במקרה של איחור, דוחפים זה את זה ויוצרים עומס ולחץ באזור דלת הברזל המסתובבת דרכה נדרשים לעבור. הצפיפות והעומס גורמת למחנק והדחיפות לעבר דלת הברזל מחצו כבר אנשים, גרמו לשברים ואף למוות. לאחר שמצליחים העובדים לעבור את השלב הראשון, עליהם לחכות לבדיקה הביטחונית, רישום כניסתם ולנטילת טביעות האצבעות.

סבלם של העובדים גדל במאי 2009 כשהשלטונות החלו להגביל את אישורי המעבר לעובדים למספר שעות הרשומות על האישור. בדיקת מספר השעות מתבצעת באופן ממוחשב, באמצעות הכרטיס המגנטי בו נרשמים שעת הכניסה והיציאה. כשעובד מאחר לחזור, מסיבה כלשהי, הוא מפסיד נקודות ממספר הנקודות שאושרו לו, עד למצב של ביטול האישור. נוהל זה מחייב את העובדים לחזור מדי יום לביתם, בזמן שלפני כן היו רבים מהם חוזרים פעם או פעמיים בשבוע בגלל תנאי המעבר הקשים במחסום.
אחד העובדים מהעיירה יטא שבדרום הר חברון סיפר: "אני יוצא מהבית בשעה 2:00 לפנות בוקר, ומגיע לעבודה בשעה 7:00. אני יוצא מהעבודה בשעה 16:00 וחוזר הביתה בשעה 19:00. אני נמצא מחוץ לבית 17 שעות וישן 5 שעות בלבד".

פגיעות הנגרמות בשל העיכוב במחסומים
הצפיפות והלחץ מולם מתמודדים העובדים מדי יום במחסומים גורמים לחלק מהעובדים למחלות נפש והפרעות פסיכולוגיות המשפיעות על התנהגותם במקום העבודה. הפגיעה מעמידה את מקומם בעבודה ויכולתם לעבוד בסיכון ואף עלולה להוביל לתאונות בעבודה.
הבדיקות הביטחוניות המתקיימות באמצעות מכונות שיקוף שחשיפה יומיומית אליהם עלולה לגרום לסרטן ולמחלות עיניים. כמו כן, מספר שעות השינה הבלתי מספק מביא לתחושת התשה בלתי פוסקת ולבעיות נפשיות רבות.

מילים יפות למחסום – "טרמינל" ו"מעבר"
חלק מהמחסומים מכונים "טרמינלים", כדוגמת מעברים בין מדינות, כשבדרך כלל מתגאות המדינות בנוחות וברווחת הנוסעים בטרמינל. בשום מקום אחר הטרמינל אינו מהווה מקום שמטרתו דיכוי והשפלה.
לסיכום, הסבל הנגרם לפלסטינים העוברים במחסומים ידוע לכל ומן הראוי שמדינת ישראל תעשה מאמץ בכדי להקל על העובדים המוזמנים לעבוד על ידי מעסיקים ישראלים מעבר למחסומים, שכן עובדים אלו הם בני אדם אשר כל מבוקשם הוא להתפרנס ואף תורמים בכך לכלכלה הישראלית.

לצפייה בסרטון של "מחסום ווטש" על עובדים במחסום אייל