20-12-2010

מאת: גלעד מורג, mynet

קבוצה של שישה אנשים הפגינה מול מסעדת סאקה בראשל"צ כנגד תנאי העסקתם של עובדים במסעדה. בעלי המסעדה הכחישו את טענות המפגינים, ומקורבים לבעלי המסעדה חטפו את השלטים והחרימו אותם. המשטרה: אסור היה להפסיק כך את ההפגנה

השלט שלפני הסערה: לאחרונה התקיימה מול מסעדת 'סאקה' בראשל"צ הפגנה קטנה של שישה אנשים, נציגי עמותת 'קו לעובד' ושני עובדים לשעבר במסעדה, שהם עובדים זרים. המפגינים קבלו על תנאי העסקתם של העובדים לשעבר.
מנהלי המסעדה הכחישו את טענות המפגינים. שני אנשים ממשפחת בעלי המסעדה, שהופתעו מקיום ההפגנה, חטפו את השלטים שהניפו חלק מהמפגינים והחרימו אותם. הם התעמתו בצעקות כנגד המפגינים. אחד מהם אף אמר לכתב 'ידיעות ראשון' שכדאי לו להפסיק לצלם, או שתילקח מצלמתו.

ההפגנה, לא הייתה צריכה אישור המשטרה, שכן מדובר באנשים בודדים והיא התקיימה ברחוב, בשטח ציבורי מחוץ לשטח המסעדה. קו לעובד היא עמותה שמטרתה להגן על זכויות עובדים.

א', שנכח בהפגנה, ועושה שירות לאומי בעמותה: "מבחינתי זה היה די צפוי שיגיבו ככה. לא הופתעתי, אבל היה די מפחיד. נזהרנו במילותינו כדי שלא נחטוף מכות. הם טענו שאנחנו משקרים ואחד העובדים הוא גנב.

מנכ"לית קו לעובד, חנה זוהר, מה היה בהפגנה?
"היינו שישה אנשים והיו רגעים שבהם בעל המקום התנהג בתוקפנות רבה שגבלה באלימות. הוא לקח שלטים ופליירים, ואמר לי שמזלי שאני אישה מבוגרת. הרגשתי פחד".
במהלך ההפגנה טען הבעלים שאחד העובדים גנב ציוד ולכן פוטר, העובד הכחיש את הטענות.
בעלי המסעדה מסרו: "ההפגנה מבחינתנו הייתה לא חוקית. היא הייתה קנטרנית, ללא כל בסיס וללא כל עילה, וללא בדיקה יסודית של העובדות. חד משמעית – לא היו איומים מצדנו. השלטים נלקחו כי נעשתה פה הפגנה שלא כחוק לדעתנו. הכוונה שלהם הייתה לעורר פרובוקציה".

ומה לגבי טענות העובדים על תנאי העסקתם?
"נהגתי איתם יותר מבסדר. הוצאתי כסף מכיסי שלא הייתי אמור להוציא, הכעס הגדול שלי הוא על 'קו לעובד' שהם יפי נפש במרכאות. הם החליטו לעשות טוב אבל לא בדקו את העובדות לאשורן, אני אמרתי לאותה גברת שם ולבחור שהציג עצמו כעו"ד, שסירבו לאורך כל הדרך לתת להם את הפרטים האישיים שלהם, כי הם מסתתרים תחת מותג שנקרא 'קו לעובד'.

"הם בכלל עבדו בחברה אחרת שאולי היא זאת שפגעה בהם ואני הוא זה שנתן לאנשים המסכנים האלו, באמת מסכנים, פליטים שקרעו אותם מהבית שלהם. לא פגעתי באיש. יתרה מזאת העובדים פה קיבלו כסף מכספי האישי. אין פה שום התחמקות. הוצאתי מכיסי 38 אלף שקל מכספי כי לאנשים האלה לא היה מה לאכול. בגלל זה אני רותח".

החברה האחרת, כפי שהוגדרה על ידי הבעלים, מכחישה את הטענות כאילו פגעה בתנאי העסקתם של עובדים כאלה או אחרים הקשורים למקרה.
תגובת משרד התמ"ת: "באגף לאכיפת חוקי עבודה במשרד התמ"ת התקבלה תלונה כנגד מסעדת סאקה, התלונה נמצאת בטיפול".

תגובת המשטרה: "לגבי המקרה הנדון זה לא משנה אם האסיפה חוקית או לא. לאיש לא קיימת הזכות להפסיק אותה בדרך שבה הם עשו זאת. היה עליהם להתקשר למשטרה שתגיע ותטפל באירוע".

לכתבה ב mynet