19-10-2010

מאת: תני גולדשטיין, YNET

העובדים הפלסטינים במפעל סולאור בשומרון שובתים, בדרישה להשוות את שכרם למינימום הישראלי ולקבל תשלום רטרואקטיבי מאז פסק בג"ץ בנושא. טוענים: משלמים לנו 90 שקל ליום עבודה. בהנהלה מכחישים: כבר העלנו לשכר מינימום

68 עובדים פלסטינים במפעל המיכלים הישראלי סולאור באזור התעשייה ניצני עוז ("ניצני השלום") בשומרון פתחו הבוקר (ג') בשביתה. כך נודע ל-ynet. העובדים טוענים כי הנהלת המפעל משלמת להם פחות משכר המינימום הישראלי ודורשים מהנהלת המפעל להעלות את שכרם ולהשוותו למינימום הישראלי.

העובדים השובתים נמצאים מחוץ למפעל, וטוענים כי המפעל אינו מתפקד בלעדיהם. בתוך המפעל נמצאים רק המנהלים הישראלים, מנהלי העבודה הפלסטינים וכן קומץ עובדים ערבים ישראלים שמנסים להמשיך לעבוד – אך לטענת השובתים, כאמור, אינם מצליחים.

יצויין כי אותו מפעל כבר הושבת בשנת 2007, בדרישה דומה, שלא נענתה. בשנת 2008 פסק בג"ץ כי מעסיקים ישראלים בהתנחלויות צריכים לשלם שכר מינימום לעובדים פלסטינים, בטענה שמדובר במובלעות ישראליות שהחוק הישראלי חל בהם. כעת, דורשים העובדים לשלם להם את ההפרש בין שכרם לשכר המינימום רטרואקטיבית, מאז פסיקת בג"ץ בנושא.

"המפעל נותן לנו 90 שקל ליום", אומר אבו-טאופיק, ממנהיגי הוועד שהקימו העובדים במפעל, "יש אצלנו אנשים שעובדים כבר 14 שנה, 15 שנה, בעבודה פיסית קשה, עם לכלוך ורעש. בעבר קיבלנו 80 שקל ליום, ואחרי שהתלוננו וביקשנו שוב ושוב שיתן לנו שכר מינימום כמו בישראל, הוא העלה לנו ל-90 שקלים. אבל המינימום זה 168 שקל ליום".

"בזמן האחרון הגיעו לעבודה פועלים מג'סר-א-זרקה (בתוך הקו הירוק, ת.ג), והם מקבלים כמו בישראל", טוען אבו-טאופיק, "למה להם מגיע ולנו לא? זה מפעל ישראלי. לפני שבועיים שכרנו עורך דין, והוא כתב למנהלים מכתב, אז העלו לחלק מאתנו את השכר. אבל העלו רק ל-120 שקל ליום, ולא לכולם. חלק עדיין מקבלים 90. זה לא מקובל עלינו, ולכן הקמנו ועד עובדים, הכרזנו על סכסוך עבודה וחיכינו 14 ימים לפי החוק. לא נחזור לעבודה כל עוד לא נקבל מה שמגיע".

הרשות הפלסטינית קראה לעובדים פלסטינים להחרים את המפעלים בהתנחלויות ולא לעבוד שם. מדוע אתם לא נענים לקריאתה?
"אז מה אם היא אמרה. זאת הפרנסה שלנו. אין להם עבודה לתת לנו, במה נעבוד?"
אתם לא חוששים שהמפעל ישכור במקומכם עובדים ישראלים או זרים מחו"ל ולא יצטרך אתכם?
"לא. הם לא יכולים בלי העבודה שלנו".

ההנהלה מכחישה: "משלמים שכר מינימום"
גורם בהנהלת המפעל מכחיש חלק מטענות העובדים: לטענת ההנהלה, היא כבר העלתה את שכר העובדים לשכר המינימום וכעת הוויכוח הוא רק על דרישתם לתוספת רטרואקטיבית.

עורך דינם של העובדים, אחמד נג'יב, אומר: "הם לא משלמים שכר מינימום עד עכשיו. מדובר לא רק בהפרה גסה של החוק ופסיקת בג"ץ, אלא גם בהפרה של צו שהוציא אלוף הפיקוד, שגם הוא מחייב את המפעלים בהתנחלויות לשלם שכר מינימום. הגשנו בשמם תביעות לבית הדין לעבודה. מדובר בעובדים שמועסקים בתנאים מחפירים תוך ציפצוף ארוך על כל החוקים והנורמות".

יצויין כי העובדים הבטיחו לנג'יב – ישראלי מאום-אל-פחם – כי ישלמו לו 23% מהתוספת הרטרואקטיבית שהם דורשים שהמפעל ישלם להם מאז 2008. בהנהלת המפעל טוענים כי מדובר בעבירה על החוק מצד עו"ד נג'יב. נג'יב אומר בתגובה: "עורכי דין אינם עובדים בחינם. העובדים הללו ניסו למצוא עורכי דין אחרים ואיש לא הצליח לעזור להם. אני לא גובה משכרם בעתיד אלא רק מהתוספת הרטרואקטיבית המגיעה להם, וזאת בהתאם לאתיקה המקצועית ולכללי לשכת עורכי הדין. עדיף שההנהלה תביט בראי במקום לנסות להכפיש אותי".

"החוק הישראלי חל בהתנחלויות – שלמו"
ארגון קו לעובד ניסה גם הוא להגיע להבנות עם הנהלת המפעל, וגם בארגון טוענים כי לא הצליחו בכך. "מדובר בעובדים שמועסקים גם כך בתנאים בטיחותיים קשים", טוענת מרכזת הפעילות עם עובדים פלסטינים בקו לעובד, סלווא עלינת.

"פנינו להנהלת המפעל לגבי שכר העובדים, והיא ענתה לנו בנימוס שהם משלמים לעובדים לפי החוק הירדני", אומרת עלינת, "זה לא מקובל עלינו, כיוון שבתי הדין לעבודה ובג"ץ בעבר פסקו כי מפעל בהתנחלויות צריך לשלם לעובדיו שכר מינימום ישראלי, כיוון שההתנחלויות הן מובלעות ישראליות שהחוק הישראלי חל בהם".

עד כה לא התקבלה התגובה הרשמית של הנהלת המפעל.

לכתבה ב YNET