23-07-2017

ביום שני הקרוב, 17.7.2017, תדון וועדת העבודה והרווחה בשימוש בחומרי הדברה, ובסכנות הנובעות ממנו. לטעמנו, יש מקום להקדיש מקום לסוגיית השימוש בחומרי הדברה על ידי מהגרי עבודה המועסקים בענף החקלאות, מאחר ואופן השימוש מסכן את העובדים, וחסרה אכיפה, הדרכה, ומידע בסיסיים בתחום זה.

עבודה עם חומרי הדברה חושפת את העובד המשתמש בחומרים באופן ממושך, קרוב, ומסוכן במיוחד. עובדים החשופים לחומרי הדברה נמצאים בסיכון מוגבר לפתח בעיות עצבים, עור ועיניים, ויכולים לחוות כאבי ראש, בחילה, סחרחורות וחולשה במשך או אחרי החשיפה. כמו כן, נמצא קשר בין שימוש בחומרי הדברה לסוגי סרטן שונים. חשיפה לחומרי הדברה עלולה להשפיע לרעה על מערכות הגוף.

ב"קו לעובד" נערך באחרונה מחקר בנושא תנאי העבודה של מהגרי עבודה בענף החקלאות. לפי המחקר שערכנו דפוסי השימוש בחומרי ההדברה על ידי העובדים, ההדרכה וההגנה אותם הם מקבלים – לוקים בכשלים חמורים ומטרידים ביותר.

בין ממצאי המחקר:

  • יותר ממחצית הנשאלים (51.7%) ציינו שהם מרגישים רע אחרי שימוש בחומרי הדברה.
  • 95.87% מהעובדים שעובדים עם חומרי הדברה מעולם לא עברו בדיקה רפואית.
  • 80.3% מהעובדים שמשתמשים בחומרי הדברה מעולם לא קיבלו הוראות או הדרכה לפני שהתחילו להשתמש בהם.
  • רק 46.9% מהנשאלים דיווחו שקיבלו ציוד מגן כלשהו בעת עבודתם עם חומרי הדברה.
  • רק מחצית מהעובדים (49%) דיווחו כי המעביד נותן להם להתקלח מיד לאחר השימוש בחומרי הדברה. לכל השאר המקלחת מותרת רק בסיום יום העבודה, שאורך בממוצע 10-13 שעות ביום.
  • 84.7% מהנשאלים אינם מרגישים בטוחים לעבוד עם חומרי הדברה, עם הכלים והציוד שניתנו להם על ידי המעביד.
  • רק כ-4% מהמשיבים ענו שהתקיים ביקור של גורמי האכיפה במשק בו הם מועסקים.

 

אין זה חדש כי מהגרי העבודה בחקלאות סובלים מתנאי עבודה מפרכים וקשים, ממגורים בתנאים ירודים, ועתה גם ברור כי הם מסכנים את בריאותם ואף חייהם כדבר שבשגרה. ענף החקלאות מדשדש ומשווע לסובסידיות ממשלתיות, ונראה כי ניצול מחפיר של עובדים אשר קולם אינו נשמע הוא הסובסידיה היחידה שמציעה המדינה, כל עוד היא מתחמקת מהפעלת סמכויות האכיפה. סמכויות שנקבעו בחוק ותפקידן להגן על העובדים, על בריאותם ועל בריאות החברה כולה.

לקריאת הפוסט הקודם שלנו בנושא. מצ"ב נייר העמדה המלא של קו לעובד.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download/להורדת המסמך [535.62 KB]