28-04-2010

מאת: סלוא עלינאת, רכזת שטח עובדים פלסטינים בהתנחלויות

לפני כשנה תארנו במאמר של קו לעובד על כך שעובדיה הפלסטינים של חברת "סודה קלאב" זוכים לתנאי העסקה שווים לעמיתיהם הישראלים בעקבות החלטת החברה ליישם את החובה לשלם לעובדים על פי חוקי העבודה בישראל. צעד חשוב זה הושג בעקבות לחץ תקשורתי ואיומים בתביעה משפטית מצד עמותת "קו לעובד".
העובדים הפלסטינים שקיבלו שכר מינימום, החזיקו בידיהם לראשונה תלושי משכורת וזכו ליחס אנושי מטעם מנהליהם בעבודה.

השבוע, גילינו לדאבוננו כי עולם כמנהגו נוהג; חלומותיהם של כ- 140 עובדים פלסטינים במפעל סודה קלאב התנפצו לרסיסים. העובדים טרם קיבלו את משכורת חודש מרס, ועד לכתיבת שורות אלו, אינם יודעים מתי יקבלו אותה, אם בכלל.
ביום שישי בערב, 16.4.2010, הודיעו נציגי חברת סודה קלאב לא להגיע לעבודה ביום ראשון. העובדים, 140 במספר, התקשו להאמין.

אחריות נותן השירות
חברת כח-האדם סול פרל בע"מ דרכה הועסקו העובדים, שכנעה אותם לחזור לעבודה בכל זאת ביום ראשון (18.4.2010) על מנת לקבל את משכורותיהם.
העובדים, שהאמינו לנציגי חברת כוח האדם, נהדפו על ידי שומרים במחסום איזור התעשייה ולא הצליחו להגיע אל המפעל. מזלם של 15 עובדים מתוכם שפר והם "נבחרו" להמשיך לעבוד במפעל.
בשבת, הגיעו העובדים המפוטרים למשרדי האיגודים הפלסטינים ביריחו כשהם המומים וממורמרים. הם סיפרו שנפגשו מספר פעמים עם מנהל חברת כוח האדם, "סול פרל בע"מ", פלסטיני תושב ירושלים, ועם עורך דינו שהכחישו כי קיבלו מחברת "סודה קלאב" כסף כתשלום למשכורותיהם.
חברת "סודה קלאב" מצידה, הציגה לעובדים צילום של העברה בנקאית של הכסף שהועבר מחשבונה לחשבון של חברת "סול פרל בע"מ". בתשובתה של חברת "סודה קלאב" למכתב שנשלח מטעם קו לעובד, הדגישה החברה שהכסף אכן הועבר לחברת סול פרל בע"מ בהתאם להסכם בניהם.

רק ביום 22.4.2010, בעקבות פניות חוזרות ונשנות של "קו לעובד" אל חברת "סודה קלאב" שולם שכרם של העובדים לחודש מרס 2010.
זאת ועוד, מספר מועט של עובדים הוחזר לעבודה תוך הבטחה של חברת "סודה קלאב" כי בעתיד הקרוב יוחזרו עוד עובדים לעבודה.

משכורת רעב
לפני כשנתיים, התקבל סלים (שם בדוי) עובד פלסטיני בשנות העשרים לחייו, לעבודה במפעל "סודה קלאב" באזור התעשייה, מישור אדומים. הוא היה בין הפלסטינים הראשונים שעבדו במפעל. רוב העובדים היו ישראלים. כדי לשרוד במקום העבודה עבד סלים , עבודה פיסית קשה, שעות ארוכות ביממה כשהוא מקבל שכר רעב, שעמד כל כ – 1700 ש"ח לחודש.
סלים שחרב הפיטורים לא פסחה עליו, נותר ללא שקל בכיסו, ובדומה לעובדים אחרים, הביע חוסר אמון ב"סודה קלאב": …"אני עובד קרוב לשנתיים בחברת סודה קלאב וכל כמה חודשים יש בעיה, מפטרים עובדים ומביאים חדשים. אנחנו עובדים קשה כדי להישאר במפעל אבל התחושה היא שאין יציבות. יש שמועות שיביאו עובדים חדשים במקום אלה שפוטרו".

תופעת "הדלת המסתובבת"
שיטת ההעסקה עליה דיבר סלים ידועה בשם "הדלת המסתובבת". זו שיטה שכיחה שנועדה למנוע קליטה של עובד כוח-אדם אצל המעסיק בפועל. עפ"י חוק, חייב המעסיק בפועל, לקלוט את העובד, לאחר 9 חודשים של עובדה רצופה. שיטה זו, משאירה את העובדים בתחושה של פחד ואי-יציבות ולכן הם ממעטים להתלונן מחשש שהם יהיו הבאים בתור לצאת מ"הדלת המסתובבת".
בחודש מרס השנה, ביקשה חברת "סודה קלאב" לקלוט עובדים קבועים.
חברת כוח האדם "סול פרל בע"מ" סירבה "לשחרר" את העובדים ולטענת העובדים דרש מהם מנהל חברת כוח האדם לשלם לו 6,000₪ עבור "שחרורם". העובדים, שרצו עד מאוד להפוך לעובדים קבועים של חברת "סודה קלאב" ובכך לחזק את מעמדם ולשמור על זכויותיהם, פנו לקו לעובד.
העמותה שלחה מכתב לסודה קלאב, וזו מצידה הפנתה את טענות העובדים לחברת "סול פרל בע"מ." "סול פרל בע"מ" הכחישה את הטענות במכתב התשובה: …"כמובן שהטענה ולפיה מרשתי דורשת לקבל 6,000 ₪ כדי לשחררם, הינה לא נכונה כלל ועיקר , וכדי להמחיש יותר את עמדת מרשי, אזי נא הנחו את מרשיכם לא לחתום על כל מסמך שיידרש מהם, וזאת כדי להוכיח לכם כי מרשתי עובדת בהתאם לחוק".
"סול פרל" טרם השיבה למכתב של עמותת "קו לעובד" על אי-תשלום משכורות העובדים עבור חודש מרס.

לא רק עובדים פלסטינים: סודה קלאב מלינה את שכרם של מהגרי עבודה מסודן
חשוב לציין כי העובדים הפלסטינים שמועסקים במפעל אינם העובדים היחידים שזכויותיהם מופרות. בחודש דצמבר 2009, פנו למשרדינו קבוצה של 11 עובדים מסודן לאחר שפוטרו מעבודתם מבלי שקיבלו הודעה מוקדמת ומבלי ששולמו להם פיצויי פיטורים ושאר זכויות סוציאליות.
גם במקרה זה, הועסקו העובדים באמצעות חברת כוח אדם סול פרל בע"מ שניכתה משכר העובדים "מקדמות" בגובה של עד 1000 ₪, באמתלה שהכסף ניתן לעובדים במזומן. בפועל, כלל לא שולמו המקדמות לעובדים. עוד דיווחו העובדים שלא הוסדר עבורם ביטוח רפואי בהתאם לקבוע בחוק.
ניסיונות עורכי הדין ומתנדבי קבלת הקהל בעמותה להגיע להסכם מול החברה בחצי השנה האחרונה, עלו בתוהו. למרות שבתחילת הדרך הנהלת סודה קלאב הראתה נכונות לקחת אחריות ולדאוג לכך שעובדיה יקבלו את המגיע להם בהתאם לחוק, עדיין מחכים העובדים לכספם.