06-07-2014

 ביום שלישי ה- 8 ביולי בשעה 12:30 יתקיים בכנסת הכנס "ניצול לפי שעה" בנושא הפגיעה בזכויות עובדים שעתיים. על פי הערכות, למעלה ממיליון עובדים בישראל משתכרים על בסיס שעות, באופן שפוגע בזכויותיהם ומפלה אותם לעומת עובדים במשכורת חודשית.

 

 

הכנס, ביוזמת חברות הכנסת מיכל בירן (העבודה) ועליזה לביא (יש עתיד) ובשיתוף עם הפורום להגנה על זכויות עובדים, יערך באולם הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בכנסת.

בכנס יוצג נייר עמדה הסוקר את תופעת העובדים השעתיים במשק הישראלי ואת הפגיעה בזכויותיהם, וישתתפו בו נציגי משרד הכלכלה, משרד המשפטים, מעסיקים, ארגוני זכויות עובדים וכן עובדים שעתיים שיספרו על ניסיונם האישי.

 

להרשמה לכנס: http://bit.ly/ovedshaa

 

עבור עובדים רבים בישראל, שכר העבודה אינו נקבע על בסיס משכורת חודשית קבועה, אלא על בסיס שעות העבודה. מתכונת ההעסקה השעתית מערימה קשיים ומכשולים רבים בדרך לכמה  מזכויות היסוד של עובדים. עבור המעסיקים, העסקת עובדים במתכונת שעתית היא דרך להקטין את עלויות ההעסקה ולתת לעובדים סל זכויות הנמוך מהסל המינימלי הקבוע בחוקי המגן. עבור העובדים, משמעה פגיעה מתמשכת בזכויותיהם ואחד מהמנגנונים המרכזיים האחראים לתופעת העובדים העניים.

 

עובדים שעתיים משתכרים על פי רוב פחות מעמיתיהם במשכורת חודשית. פעמים רבות, הם לא יודעים מה יהיה גובה שכרם עד ליום התשלום, לא מקבלים תשלום עבור ימי חג, וזכויותיהם נפגעות גם בעת ניצול ימי חופשה על פי חוק, בהודעה מוקדמת לפני פיטורין, ביציאה לחופשת לידה ועוד. על פי הערכות זהירות, כ- 45% לפחות מכלל העובדים במשק- למעלה ממיליון עובדים, משתכרים על בסיס שעתי.

 

לדברי עו"ד מיכל תג'ר מהפורום לאכיפת זכויות עובדים, "בעשור החולף הפכה העסקת עובדים בשכר לפי שעות, למתכונת נפוצה בשוק העבודה. עבור המעסיקים, מדובר באמצעי חוקי שמאפשר להם להעסיק עובדים במשרות קבועות, ולשלם להם פחות מכפי שמשלמים לעובדים במשכורת חודשית. חלק ניכר מהבעיה נובע מחוקי העבודה בישראל, שאינם מונעים פגיעה בעובדים במתכונת זו. לכן, יש לפעול בדחיפות לשינוי מעמיק של חוקי העבודה: להעלות את שכר המינימום לשעה, לקבוע פיצוי עבור חגים, להשוות את פרק הזמן להודעה לפני פיטורין ולהגן על עובדות בהריון. כך, הפגיעה בעובדים תצטמצם והתמריץ להעסקה שעתית ירד."

 

לינק לתקציר נייר עמדה עובדים שעתיים , וכן לינק למסמך המלא : נייר עמדה-שעה לא חופשית-