08-12-2008

מאת: מוקד סיוע לעובדים זרים

משרד הפנים מחריף עמדותיו: החל מהיום יכיר בכל הפליטים המוכרים כבעלי אשרות שהייה בלבד, ללא אפשרות לעבוד כדין. המשמעות: 11,000 מבקשי מקלט מסודן ואריתריאה ישארו מחוסרי אפשרות לממן את עצמם ואת 1000 ילדי הפליטים. זאת ועוד: 2000 מבקשי מקלט מאילת מתבקשים להתפנות מהאזור בצעד שעלול לגרום לזעזוע עמוק בתעשיית המלונאות בעיר

60 איש (26 מבקשי מקלט ונשותיהם המועסקים ברשת "ישרוטל" וכן ילדיהם) יצאו אתמול מאילת למשרד הפנים בלוד לחדש את מסמכי השחרור בתנאים בהם החזיקו. להפתעתם, מסמכי השחרור החדשים נשאו הגבלה גיאוגראפית נוספת להגבלת השהות הקיימת בין חדרה לגדרה. על המסמכים החדשים צוין שאין הם רשאים לשהות בתחומי העיר אילת, מקום מושבם בשנה, שנתיים האחרונות.

לנציגי המעסיקים המופתעים הודיע ראש "יחידת מיון המסתננים" במשרד הפנים, מר שלום יהושע, שבישיבה שנערכה אתמול בין נציגי משרדי הממשלה השונים הוחלט כי מעתה לא יורשו מבקשי מקלט לשהות בעיר אילת. עוד הוסיף מר יהושע שיחידת האכיפה של מנהלת ההגירה תחל לאכוף את החוק ולהטיל קנסות על מעסיקי הפליטים באילת. מר יהושע טען שבניגוד לדברים שנאמרו על ידי ראש רשות ההגירה, מר יעקוב גנות, במספר הזדמנויות פומביות, הרי שמסמכי השחרור בתנאים מגבילים אינם מאפשרים את עבודתם של מבקשי המקלט באזורים בהם הם מורשים להתגורר אלא רק לשהות באותם אזורים.

בישראל כיום כ – 13,000 מבקשי מקלט , ביניהם כ – 1000 ילדים. מתוכם, 600 מבקשי מקלט מדרפור קיבלו או עומדים לקבל מעמד של תושב ארעי וכן 2000 מבקשי מקלט מאריתריאה הנושאים אשרות עבודה מסוג ב' 1 המתחדשות אחת לשלושה חודשים ומאפשרות להם לעבוד כחוק. למעלה מ – 11,000 מבקשי מקלט נוספים, עובדים ומפרנסים עצמם ומשפחותיהם באמצעות מסמכי "שחרור בתנאים מגבילים" המוארכים לאחרונה אחת לחודש על ידי משרד הפנים. עד כה, תנאי השחרור הגבילו את מבקשי המקלט לשהות ועבודה רק מצפון לחדרה או מדרום לגדרה. החל מאתמול – גם באילת, בה חיים ומוצאים פרנסתם למעלה מאלפיים פליטים לא יוכלו עוד לשהות. עם זאת, משמעות הצהרתו של מר יהושע חמורה בהרבה, שכן בדבריו ביטל מר יהושע את המדיניות המוצהרת עד כה להימנע מאכיפת סעיף "העסקה שלא כדין" על מעסיקי מבקשי מקלט גם באזורים בהם הם מורשים להתגורר. המשמעות ברורה: כל 11,000 הפליטים המועסקים כיום יחשבו מעתה למועסקים שלא כדין.

בלית ברירה, חברת "ישרוטל" הוציאה היום למעלה ממאתיים מכתבי פיטורין למבקשי מקלט מסודן ואריתריאה, רבים מהם בעלי משפחות המתגוררים ב – 76 דירות ששוכרת עבורם החברה באילת. משמעות צעדים אלו הינה הפיכתם של אלפי מבקשי מקלט במחי יד לחסרי בית, חסרי מקורות קיום, חסרי ביטוח רפואי והוצאתם של ילדיהם ממסגרות החינוך בהן הם לומדים.

ארגוני זכויות האדם מוחים על התנהלותו משולחת הרסן של משרד הפנים, אשר חדשות לבקרים הופך את מדיניותו על פיה ומזעזע את מעט היציבות והביטחון שהפליטים- בעלי אשרות השהייה כדין- קנו להם כאן בעמל רב. החלטה דרקונית זו, לא רק שהיא עומדת בסתירה לחוק הבינלאומי ולפסיקה הישראלית בפגיעתה בזכויות אדם בסיסיות, אלא שהיא מונעת מאנשים בריאים וחרוצים אפשרות לפרנס את עצמם ובכך תהפוך אותם, בעל כורחם, להיות לנטל על רשויות המדינה.

מלונאים שיוכלו להרחיב על הבעייה מנקודת מבטם:
דויד בלום, מנכ"ל ישרוטל אילת – 08-6386602
הרצל כהן, מנכ"ל קלאב הוטל – 054-5673203
רועי אמיר, מנכ"ל טלרן – 050-2531258

לפרטים נוספים:
רום לבקוביץ, מוקד סיוע לעובדים זרים, 054-3177851