10-06-2008

מאת: גיא לשם, הארץ

הרבה נכתב כבר על התעשייה שעומדת מאחורי העובדים הזרים בישראל. על גבם של מהגרי העבודה חוגגים מתווכים, חברות כוח אדם ולא מעט מעסיקים.

ובכל זאת יש חידושים בתחום. לאחר מאבק ממושך של ארגוני זכויות העובדים הזרים בישראל החליטה הממשלה ב-2006 לקבל את האמנות הבינלאומיות למהגרי עבודה, ולהעניק לעובדים הזרים את אותם תנאי שכר ומיסוי שמקבלים עובדים מקומיים. בענפי הבניין והחקלאות כוללות הזכויות 2.25 נקודות זיכוי ממס – תוספת לנטו של כ-300 שקל בחודש.

עם קבלת ההחלטה נקבע שנקודות הזיכוי יינתנו רטרואקטיווית גם בעבור השנים 2003-2005, אלא שרבים מהעובדים כבר לא היו אז בישראל ואחרים לא שמעו על האפשרות הזאת. הכספים המגיעים להם נותרו בקופת המדינה. על-פי גורמים בתחום, היקף ההחזרים בעבור אותן שלוש שנים הוא 4,000-5,500 שקל לעובד, והסכום הכולל של ההחזרים הוא 20-30 מיליון שקל.

כדי לקבל את ההחזר על העובדים לפנות לרשות המסים, אך ללא הטפסים המתאימים שמאשרים כי הועסקו – אין סיכוי שיראו את הכסף. הטפסים נמצאים במקום רגיש – אצל המעסיקים, שהיו שמחים לקבל את הכסף בעצמם.

בחודשים האחרונים מפיצה התאחדות חקלאי ישראל (הארגון המייצג את כל ארגוני החקלאים במדינה) איגרת בחתימת יו"ר הארגון, חיים חדד. האיגרת מציעה "החזר כספי בגין נקודות זיכוי", וחדד משבח בה את פעילותה של חברה פרטית בשם מיטב יועצים פיננסיים המציעה טיפול בהחזרים. "ההצעה הנוכחית מאפשרת לחקלאי למקסם את התמורה מהזיכוי הכספי ממס ההכנסה", מסביר חדד באיגרת, "זאת לאחר שהגענו למסקנה שלא ניתן יהיה לקבל החזר בדרכים הרגילות".

חדד אינו מציין באיגרת שהדרכים הרגילות הן הדרכים החוקיות, וכי על-פי החוק החזר על נקודות הזיכוי מגיע לעובדים ולא למעסיקים. העלון הפרסומי של חברת מיטב, המצורף לאיגרת, בוטה עוד יותר. "מדובר בהחזר כספי של אלפי שקלים לעובד שעד היום נמנעה ממך האפשרות לקבלם בחזרה", נכתב שם. "עדיף להיות חכם ולא תמיד צודק… חשוב לזכור כי על-פי הנחיות רשות המסים כעת סכום ההחזר לחקלאי הנו אפס".

ליעקב שבת, מנכ"ל ובעלים של מיטב יועצים פיננסיים, יש הסבר. "אנחנו לא מעבירים לחקלאי את ההחזר שמגיע לעובד, אלא מגיעים באמצעות החקלאי לעובדים שמגיע להם החזר ומחתימים אותם על הסכם שכר טרחה תמורת הטיפול", הוא אומר. "מהכסף הזה אנחנו משלמים לחקלאים בעבור ההפניה".

בהתאחדות חקלאי ישראל טוענים שהחקלאים הם הנגזלים ולא העובדים. "עד סוף 2002 ניתן היה לזכות את העובדים הזרים בנקודות כפי שהיה נהוג לגבי עובדים ישראלים", מסבירים בהתאחדות. "ב-2003 ביטל מס ההכנסה את האפשרות הזאת, ודרש מהחקלאים לשלם מס הכנסה מהשקל הראשון. יצאנו למאבק בגיבוי חוות דעת של רו"ח דורון לוי, שקבע כי רשות המסים היא זו שפועלת בניגוד לחוק. ב-2006 שונה החוק והזיכוי ניתן רטרואקטיווית. התנהל מו"מ עם רשות המסים, ונקבע כי העובד הוא זה שצריך לדרוש את המס בחזרה. כל רצוננו הוא שהחקלאים שאולצו על-ידי המדינה לשלם מס שבדיעבד בוטל יוכלו לקבל כספים בחזרה".

בעמותת קו לעובד קיבלו מידע על עובדים שאולצו על-ידי מעסיקיהם לפנות לרשות המסים לקבלת ההחזר באמצעות מיטב. "ההחלטה האומללה לבטל את נקודות הזיכוי – ואחר כך לבטל את הביטול בלי לעשות מאמץ לסייע לעובדים לקבל את ההחזר המגיע להם – הותירה את העובדים תלויים בחסדי מעסיקיהם ומתווכים שפונים בשמם לקבלת ההחזר וגוזרים קופון נאה תוך עקיפת החוק", אומרת חנה זוהר מקו לעובד.

ברשות המסים הבטיחו השבוע בתגובה לפניית המדור לבדוק את חוקיות השירות שמציעה מיטב לחקלאים.