07-02-2018

כך חיים עובדי חקלאות, ועובדים מהבוקר עד הלילה – כמעט שתי משרות מלאות בחודש!

קבוצת מהגרי עבודה בחקלאות ממושב בית הגדי אשר בדרום הארץ, פנו אלינו בתלונה על מעסיקיהם, ובבקשה שנבוא לבקר את מגוריהם ולשמוע על תנאי העסקתם. הם סיפרו לנו שהם עובדים ימים ארוכים של 12-16 שעות, 7 ימים בשבוע – ובשקלול חודשי, זה יוצא במקרה המקל כמעט פעמיים משרה מלאה!

כשהגענו למגוריהם, גילינו את הלא יאומן – תראו בעצמכם, בתמונות, באיזה מצב הם נאלצים לחיות. בשנת 2018, בני אדם מתגוררים בחדרים נזילים שאינם מקורים מגשם, ומחממים את החלל הפתוח במגורים באמצעות הבערת אש.

פקחים טענו שהגיעו למקום ולא מצאו בעיה בתנאי המגורים. בפועל, הם ביקרו רק במגורים הנמצאים במושב בית הגדי עצמו, בזמן שמגורים אלה, הנמצאים בסמוך לקיבוץ אחר, לא בוקרו כלל על ידי פקחים. למעשה, בביקור יכולנו להגיע למיקום המדויק, הקרוב למקום בו הם עובדים בפועל, רק באמצעות שיתוף מיקום באפליקציה טלפונית.

בנוסף לכל זאת, גם זכויותיהם הסוציאליות של העובדים האלה מופרות. המשכורת, אשר משולמת לעובדים במזומן, מגיעה בדרך קבע באיחור. שכרם נמוך בהרבה משכר המינימום – 140 ₪ ליום עבודה, ו22 ₪ עבור כל שעה נוספת. הם מקבלים רק 4 ימי חג בשנה!

לצערנו, לא מדובר במקרה יוצא דופן. ככלל, תנאי המחייה והתעסוקה של מהגרי העבודה בחקלאות הם בין החמורים ביותר במשק – הם עובדים עם חומרים מסוכנים בתנאים לא בטיחותיים, במשך שעות רבות ולאורך שבוע עבודה ממושך במיוחד. מרבית עובדי החקלאות מעידים על תנאי מגורים בלתי הולמים לבני אדם, במבנים מאולתרים שלא רק מקשים על חייהם של העובדים, אלא מסוכנים להם, לבריאותם ולשלמות גופם.

לאף עובד, ולאף בן אדם, לא מגיע לעבוד ולחיות בתנאים כאלה מזעזעים.