30-06-2013

מאת: ראיד אבו יוסף, קו לעובד

אלפי פועלים פלסטינים מועסקים בהתנחלויות הישראליות החקלאיות בבקעת הירדן, בתנאי עבודה גרועים מאוד, כשהם חשופים לניצול בגלל היותם נזקקים באופן קיצוני למקומות עבודה. שכרם היומי עבור שבע עד שמונה שעות עבודה הינו כ- 65 ש"ח בלבד, כאשר שכר המינימום בחוק עומד על 154 ₪ ליום. בנוסף לכך, אין הם זוכים לאף אחת מזכויות העובדים האחרות, כדוגמת תלוש שכר, חופשה, ימי מחלה, דמי חגים וכדומה.

מרבית העובדים אינם יודעים דבר אודות הסכנות אליהן נחשפים מדי יום בעבודה, וכן לא מסופקים להם בגדים ואביזרים להגנה מפני החומרים הרעילים אשר פוגעים בהם.

העובדים משתמשים במדבירי חרקים ומדבירי עשבים הכוללים חומרים רעילים, ביניהם הכלור, אשר נמכרים תחת שמות מסחריים כגון טקסופאן. חומר ההדברה בו משתמשים בשדות תפוחי האדמה חודר לגוף דרך דרכי הנשימה עם שאיפתו בזמן הריסוס. חומרים אלו גורמים לרגישויות ואלרגיות של מערכת העצבים, לסחרחורות ולבעיות ריכוז.
בין החומרים אליהם נחשפים הפועלים, ישנם חומרי הדברה זרחניים המשמשים להדברת חרקים בחממות, בשדות פרחים, בפירות ובירקות. אחד החומרים נקרא פרתיון, אשר חודר לגוף דרך מגע עם העור, והשפעתו הינה חולשת שרירים כללית וחוסר תיאבון. בין חומרי ההדברה המשמשים להדברת עשבים שוטים ניתן למצוא את החומרים ראנד אפ ודיקטלון, היוצרים נפיחויות ברקמות שונות וגורמים לנזקים בעור, בעיניים ובמערכת העיכול.

הרעלה איטית ומתמשכת
פועלים המשתמשים בחומרי הדברה אינם חשים בהשפעה מידית של החומרים, מאחר ורק כמות מזערית חודרת לגופם בכל פעם בה נחשפים לחומרים. זהו מצבם של הפועלים מכפר אלעוג'א, הנמצא צפונית ליריחו, המתעסקים יומיום בחומרים כאלה, ולרובם סימפטומים של הרעלה קלה. הם חשים בחולשה כללית תמידית ולחלק מהם נפיחויות לא טבעיות בגוף.

ההרעלה המתמשכת, גם אם היא קלה, מעמידה את העובדים בסכנה. ידוע כי הצטברות מזהמים כימיים בגוף גורמת לסרטן. בארצנו משתמשים במעל ל-45 חומרי הדברה נגד חרקים, פטריות ועשבים שוטים, כאשר 11 מהם אסורים במרבית ארצות העולם מאחר והם ידועים כמסרטנים.

דרכי ההתגוננות
התכונות הכימיות והפיזיות של החומרים שהוזכרו לעיל, ובמיוחד התזתם של חומרים אלה, מסייעות להם לחדור אל הגוף דרך הריאות, במיוחד באקלים חם. לכן על העובדים לדרוש מסיכות הגנה ולא להסכים לרסס את חומרי ההדברה במזג אוויר חם. בזמן הריסוס בחממות יש להמציא לעובדים אמצעים מתאימים לאוורור.

סכנה נוספת הנגרמת מחומרי ההדברה היא חדירת החומרים לגוף דרך עור האדם. למניעת המגע נדרשות כפפות ולבוש מיוחד אשר אינם מסופקים לחקלאים הפלסטיניים.

אכילה, שתייה ועישון בזמן הריסוס הינם מנהגים אשר מזרזים את ההרעלה. על העובדים להמנע ממנהגים אלו ולדרוש מהמעסיק מקומות מיוחדים למנוחה, המרוחקים מהשדות.

כולם חשופים לסכנה
כל המתבונן אל השדות בבקעת הירדן יכול לראות בהם ילדים, נשים וגברים אשר נחשפים באופן ישיר או עקיף למחלות. ניתן לראות פועלים מרססים את השדות מבלי לנקוט באמצעי הגנה ומסכנים בכך את עצמם. לצידם, נשים וילדים העסוקים בקטיף או גיזום צמחים המזוהמים מחומרי הדברה שונים, עבודה שהסכנה הטמונה בה אינה פחותה מהריסוס הישיר. ילדים רגישים לחומרים אלה יותר ממבוגרים, ונמצאים בסכנה של פגיעה בפוריות או של מחלת הסרטן.