17-10-2017

כן, זה המצב. עובדות סיעוד וותיקות, ששנים שילמו ביטוח בריאות, אם יום אחד יחלו במחלה קשה, אם כושר העבודה שלהן ייפגע, לא יהיו זכאיות לטיפול רפואי בישראל.

ולמה? כי הרי הן מאבדות את כושר העבודה שלהן, ובהתאם את אשרת השהייה שלהן, והופ, אישה שטיפלה עשר, 12, 15 שנים באישה זו אחרת, ולרועה מזלה חלתה, צריכה לחזור לארצה, בלי טיפול רפואי שאת הביטוח שלו שילמה במשך שנים.

אתמול התקיים דיון בעתירה של קו לעובד ורופאים לזכויות אדם נגד ההסדר של משרד הבריאות למול המצב: מענק חד פעמי של 80,000 שקלים, ויאללה תחזרו הביתה, בלי שום טיפול רפואי.

משרד הבריאות החליט על ההסדר לאחר עתירה שהוגשה בנושא בשנת 2006, שבעקבותיה קבע בית המשפט בשנת 2014 חד משמעית שאי מתן טיפול לעובדות ועובדים אלו היא להתייחס אליהם בצורה "אינסטרומנטלית", או במילים אחרות ככלי שמשתמשים בו. בית המשפט קבע שיש לקרב ככל שניתן את הזכויות שיקבלו עובדות ועובדים אלו, לזכויות המגיעות לתושבי הארץ.

אבל משרד הבריאות, איך לומר, לא קרב. כפי שהציג זאת בדיון, הפתרון שהוגש על ידו בשנת 2016, ואמור להיכנס לתוקפו החודש, במהותו, מניח שהעובד צריך לעזוב את ישראל ולא לקבל פה שום טיפול רפואי. בהתאם החליט משרד הבריאות לבסס הסדר שיעניק 80,000 לאדם החולה (כמו מה שבעצם מקבל כל מי שיש לו ביטוח של מחלות קשות).

אבל אפילו ההסדר שהוצע לא נבדק לעומק. משרד הבריאות הודה בדיון בפה מלא שלא נבדקו בכלל עלויות הטיפול הרפואי בארצות המוצא של העובדים והאם קיימים שם טיפולים מתאימים. למעשה לא נשאלה השאלה האם בכלל 80,000 שקלים יכולים להספיק לאנשים שחוזרים אחרי נתח משמעותי מחייהם למקום שלא ברור מה מחכה להם שם, בעודם חולים מאוד.

אה, וכמובן, על מי מתגלגל הנטל הכלכלי של ההסדר החדש? על העובדים והעובדות שכדי להיות זכאים לביטוח זה מנוכה סכום נוסף משכרם.

בית המשפט העליון נזף בדיון במשרד הבריאות כי ההסדר המוצע לא מתבסס על נתונים כספיים או אחרים של מה הטיפול המוצע בכלל בארצות המקור, ובקש מהמדינה להגיש לו תוך 30 יום מה המנגנון לאיסוף כל המידע הנדרש בתקופה הקרובה, כדי לבחון האם ההסדר באמת יכול בכלל לסייע למישהו.

"בקו לעובד" מחדדים כי המהות נותרה אותה מהות, ולה מסרב משרד הבריאות לתת מענה: מי שטיפלה ומטפלת סיעודית בתושבי ישראל, זכאית אם חלתה ואיבדה את כושר העבודה שלה לכל הטיפולים הנדרשים לה בישראל.

לא פחות.

למידע נוסף.


לקריאת העתירה במלואה:

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download/להורדת המסמך [315.28 KB]