12-11-2008

מאת: ערפאת עמרו, קו לעובד

• כלואים בעבודה
"שברנו את מחסום הפחד" במילים אלו פתח העובד פ. את שיחתו עמנו. פ. עובד במפעל ליצור בלוני גז באזור התעשייתי ניצני השלום הקרוב לטולכרם מזה 7 שנים. שכרו עבור יום עבודה של עשר שעות הוא 90.00 ש"ח בלבד. תנאי העבודה במקום קשים ולא בטיחותיים והעובדים אינם מקבלים כל אמצעי הגנה.
בחודש אפריל 2008 נרצחו שני שומרים ישראלים באזור התעשייה ומאז הפך אזור התעשייה, לדברי העובדים, לכלא גדול. המתח בין הפועלים הפלסטיניים והמעסיקים הישראליים עדיין מורגש. שעות הכניסה והיציאה של העובדים אל ומאזור התעשייה קבועים, כאשר השערים נפתחים בשעה 6:00, 15:00, 16:00 ו-18:00 ואין כל אפשרות לעזוב את אזור התעשייה בשעות אחרות ללא תאומים בטחוניים מסובכים. כתוצאה מכך עובדי משמרת הלילה נאלצים להשאר במפעלים עד לשעה 6:00 בבוקר.

 המעסיק בבית הדין: העובדים צריכים לפצות אותי 
בנגריה גדולה באזור התעשייה מישור אדומים פיטר המעסיק עובדים אחרי שדרשו את זכויותיהם. העובדים הגישו תביעה לבית הדין לעבודה בירושלים בדרישה לקבל את זכויותיהם (פיצויי פיטורין, פדיון ימי חפשה, חגים, דמי הבראה, והשלמת שכר מינימום על תקופת עבודתם). בנוסף לכתב הגנה הגיש המעסיק תביעה שכנגד בה דרש שהעובדים יפצו אותו בסכום של 75 אלף ש"ח כל אחד בטענה שגרמו לנזקים. עוה"ד של העובדים הסביר שמטרתה העיקרית של התביעה שכנגד היא הפחדתם של העובדים והפעלת לחץ עליהם במטרה שימחקו את תיקיהם ולא ימשיכו לשלב ההוכחות.

• אם תדרוש זכויותיך תאבד את אישור העבודה 
אישורי העבודה מהווים קלפי מיקוח בידי העובדים. לעמותת "קו לעובד" הגיעו תלונות רבות מצד עובדים שמעסיקיהם איימו כי במידה וידרשו את זכויותיהם הם ידאגו לביטול אישור העבודה שלהם.
בהקשר זה מעניין סיפורו של עומר מיריחו (שם בדוי), אשר תבע את מעסיקו שפיטר אותו בעקבות דרישותיו לקבל את זכויותיו. בתגובה הגיש המעסיק תלונה כנגד העובד אל בית המשפט הצבאי עופר, בטענה שהעובד ניסה לתקוף אותו. מקרה זה קרה לפני שנתיים, ועד עכשיו לא זכה העובד לאישור עבודה חדש.