11-05-2007

מאת: אמיר תיבון, מערכת וואלה

משטרת ההגירה סייעה למשפחה ממרכז הארץ שהעסיקה עובדת זרה בתנאי ניצול, להתחמק מתשלום לעובדת – כך עולה מכתב תביעה שהגיש ארגון "קו לעובד" כנגד המשפחה . לדברי הארגון, זו לא הפעם הראשונה שמשטרת ההגירה מסייעת מעסיקים 'להיפטר' מעובדים שדורשים את זכויותיהם החוקיות.

התביעה הוגשה בשמה של נ"פ, עובדת זרה מאוקראינה, שהגיעה לישראל באשרת תיירת ועבדה כאן באופן בלתי-חוקי. נ"פ הועסקה קרוב ל-4 שנים כמטפלת סיעודית עבור קשיש בן 105 מתל-אביב. במשך תקופה זו היא עבדה "מסביב לשעון" לאורך כל השבוע, למעט מספר שעות בבוקר יום ראשון. מעסיקיה לא שילמו לה דמי הבראה, לא אפשרו לה לצאת לימי מנוחה, ואסרו עליה לצאת מביתו של הקשיש במשך ימים רבים.

בחודש אפריל השנה ניצלה נ"פ יום נדיר של מנוחה כדי לנסוע למשרדי ארגון "קו לעובד" בתל אביב, במטרה לברר את זכויותיה התעסוקתיות. מתנדבי הארגון הסבירו לה על הזכויות המגיעות לה, וציידו אותה במכתב למעסיקיה ובו מפורטות זכויותיה לשכר הוגן, דמי הבראה, חופשה שנתית וימי חג.

נ"פ חזרה אל המעסיקים עם המכתב מ"קו לעובד" והציגה בפני המעסיקים את זכויותיה. בעקבות כך, נטען בכתב התביעה, החליטו המעסיקים לפטר אותה. עורכת הדין רחלי אידלביץ' מ"קו לעובד" פנתה למשפחה ואמרה כי אם הם מתעקשים לפטר את העובדת, עליהם לשלם לה פיצויי פיטורין. בתגובה, התקשרו בני המשפחה למשטרת ההגירה, אשר הגיעה לביתם ועצרה את העובדת.

"העובדים מעדיפים לשתוק"

בדיון הראשון בעניינה של נ"פ אמר הדיין כי "נסיבות מעצרה מצביעות בבירור על כך שבעקבות פניית ארגון קו לעובד, הזמינו המעסיקים את משטרת ההגירה כדי שהעובדת תיעצר, והם יתחמקו מתשלום זכויותיה".

בשבוע שעבר מסרה נ"פ עדות לבית המשפט, ולאחר מכן יצאה את ישראל. עורכי הדין של "קו לעובד" ימשיכו לנהל עבורה את התביעה כנגד המשפחה.

עו"ד יובל לבנת מ"קו לעובד" אמר לוואלה! חדשות כי התנהלותה של משטרת ההגירה בפרשה זו מהווה סיוע למעסיקים פוגעניים. "כל הלשנה מתקבלת על ידי משטרת ההגירה בברכה, בלי לבדוק בכלל את הנסיבות. הדבר גורם לכך שעובדים זרים מעדיפים לשתוק ולא להתלונן על פגיעה בזכויותיהם".

תגובת משטרת ההגירה

ממשטרת ההגירה נמסר בתגובה, כי העובדת נעצרה משום ששהתה בישראל באופן בלתי חוקי. דוברת משטרת ההגירה אישרה שמעסיקיה של נ"פ התקשרו למשטרה ו"טענו שהעובדת מנסה לעשוק אותם". כמו כן, נמסר כי "משטרת ההגירה אינה מונעת מעובדים שנעצרים ויוצאים את הארץ, להמשיך בהליכים משפטיים נגד מעסיקים שפגעו בזכויותיהם".