12-02-2017

ביום שלישי האחרון, ובשיהוי ניכר, הצהירה רשמית הסתדרות העובדים הכללית על סכסוך עבודה בענף הבניין למול התאחדות הקבלנים בוני הארץ, לאור המבוי הסתום אליו הגיע לכאורה המו"מ לחתימת הסכם קיבוצי אשר יכיר במנופאים כתת-ענף ויסדיר הן את תנאי העסקתם והן את בטיחותם בעבודה. ההכרזה על הסכסוך הגיעה לאחר לחץ מתגבר מצד ועד הפעולה של המנופאים מפעילי עגורן הצריח – לחץ שהגיע לשיאו עם התפטרותם ההמונית של כ-240 עגורנאים בתחילת החודש.

בהסתדרות הכללית מאוגדים כ-1,200 מנופאים אשר יוכלו לאור סכסוך העבודה המוצהר לפתוח בשביתה החל מה23.2 – שביתה שללא ספק תורגש היטב בכיסם של הקבלנים החברים בהתאחדות בוני הארץ. יש להניח כי חברות הקבלן שבאמצעותן מועסקים המנופאים ידרשו ע"י הקבלנים להחליף את השובתים ולשלוח תחתיהם עובדים שישברו שביתה, אך כפי שמיטיבה להדגים הכתבה אמש בערוץ 2 כמות המנופאים המורשים ברחבי הארץ לא תאפשר זאת וכבר עכשיו, בתגובה להתפטרותם ההמונית, מועלות הצעות נדיבות לשכר מוכפל מצד הקבלנים למנופאים שיסכימו לעבוד באתריהם – שכר מולבן כמובן, במזומן.

יש לצפות כי ההסתדרות – אשר עד כה גררה רגליים בגיבוי ובהגנה על מאבק המנופאים ועובדי הבניין ככלל – לא תהסס להוביל לשביתה בה היא מאיימת, ובמקביל גם תיקח אחריות מלאה על זכויות העובדים השובתים, בין היתר באמצעות הכרה בשביתה כשביתה אידיאולוגית, המזכה את העובדים השובתים בפיצוי על הפסד השכר בעת השביתה דרך קרן ההסתדרות הייעודית. כי כפי שמציין רועי ווינשטיין, דובר ארגון מפעילי עגורן צריח בכתבה – "אז הוכחנו שהמדינה לא שווה כלום – אבל איפה המקרר שלי? הוא ריק".

לכתבתה של דנה ירקצי בוואלה, "משבר המנופאים: ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בענף הבניין"

לכתבתו של יוסי מזרחי ברשת, "הם לא רואים מנופאי. רק מכונה"