08-11-2007

מאת: שי ניב, גלובס

גובה הקנסות המנהליים המוטלים כיום על מעסיקי עובדים זרים, צפוי להצטמצם באופן משמעותי. זאת בעקבות פעילות אינטנסיבית של לובי הכולל חקלאים ותאגידי כוח אדם, ששיאה בהצעת חוק של ח"כ שי חרמש, הנחשב לנציגם של חקלאי הנגב.

חרמש טוען כי קנסות בגובה של 5,000-10,000 שקל הם גבוהים מדי, במיוחד כאשר מוטלים במכפלה על פי מספר העובדים של המעסיק. "קנסות הגיעו לעתים לגובה של 150 אלף שקל. זה טירוף, על אונס לא מקבלים כזה דבר", אמר חרמש ל"גלובס". עוד מבקש חרמש שלא יוטלו קנסות גבוהים על עבירות איזוטריות כדבריו, כגון אי הימצאותו של ארון בחדר העובדים.

מודעה

בעקבות הליך החקיקה של חרמש שכבר החל בכנסת, גם במשרד התמ"ת, האמונים על הטלת הקנסות, הביעו נכונות להפחית את גובה הקנסות. ואולם, ל"גלובס" נודע כי במשרד התמ"ת מבקשים להקל רק על מעסיקים בודדים כמו אזרחים המעסיקים עובד זר בצביעת הבית, אך להותיר את גובה הקנסות הנוכחי כלפיי תאגידי כוח אדם בענף הבנייה. היועמ"ש של משרד התמ"ת, עו"ד מיכאל אטלן, הסביר כי הם מבקשים להבחין בין מעסיקים בודדים שמעדו, לבין ארגונים גדולים שעושים מזה כסף. "כשעוברים ברמזור אדום המשטרה לא בודקת אם זה קטנוע או מרצדס", אמר על כך בתגובה ח"כ חרמש. למרות זאת, חרמש מסר כי ימשיך בשיתוף הפעולה עם משרד התמ"ת עד להבנות משותפות.

יצויין כי בדו"ח שחיברה עמותת "קו לעובד" באוגוסט השנה, עולה תמונה קשה. עובדים זרים המועסקים בענף הבניין העידו על מגורים בשלדי בניינים, ללא מים זורמים, ללא גז וללא שירותים. טל דגן, שערכה את התחקיר ואת ראיונות העומק עם העובדים, סיפרה ל"גלובס" כי רק לאחרונה הגיעה לבניין בו התגוררו העובדים בפחונים עלובים. חרמש אמר כי במקרים כאלה, הוא מציע "גרדום בכיכר" לעבריינים.

על אף החובות המוטלות על תאגידי כוח האדם במסגרת הנהלים, למעלה מ=15% מן העובדים שנשאלו, דיווחו כי לא קיבלו תלושי שכר, או שקיבלו אותם רק לסירוגין. 42% מהעובדים ציינו כי לא קיבלו כרטיסי נוכחות או שקיבלו אותם רק לסירוגין. עוד עולה מן הדו"ח כי מאז שהעסקת העובדים הזרים בענף הבניין נעשית על ידי תאגידים ולא ישירות על ידי הקבלנים, שכר העבודה אמנם עלה- אך דמי התיווך שנאלצים העובדים לשלם לתאגידים, עלה בשיעור הגבוה משיעור עליית השכר.

מן הדו"ח של קו לעובד, המכונה "חירות בעירבון מוגבל", עולה עוד כי מאז תחילת הפעלת שיטת ההעסקה החדשה, משרד התמ"ת הטיל סנקציות על תשעה מתוך 43 תאגידים. בקו לעובד טוענים כי אמנם מדובר בחמישית מן התאגידים והרי שזה נתון חמור, אך מדגישים כי לאור הפניות הרבות שמגיעות לארגון, "עולה חשש כי פעולות האכיפה אינן נמרצות דיין".