05-04-2007

מאת: קו לעובד

ביום שבת האחרון ערכה מנהלת סניף חיפה סיור בדרום הארץ בליווי פעילת זכויות אדם הדוברת תאילנדית. הסיור התמקד בישובי חבל אשכול הנמצא מזרחית לדרום רצועת עזה לאור קבלת דיווחים רבים על נורמות העסקה פוגעניות באיזור זה. עיקר התלונות הן על הלנת שכר שיטתית של 3 חודשי שכר (המעסיק משלם באופן חודשי אך מחזיק ברשותו כל הזמן את שכר שלושת החודשים האחרונים). כמו כן התקבלו תלונות על שכר נמוך במיוחד.
ככלל העובדים התאילנדים באזור זה נתונים לאיום מתמיד כי במידה ויגרמו לבעיות או יתלוננו על מצבם, יוחזרו על ידי המעסיק לתאילנד. על פי הניסיון שהצטבר בקו לעובד ודיווחי העובדים מדובר באיום ממשי. כמו כן לאור פתיחת השמיים להבאת עובדים חדשים, העובדים מבינים היטב כי אין להם אלטרנטיבה תעסוקתית ועל כן מעדיפים להבליג על תנאי השכר, גם במשך שנים. מרבית הפניות שהתקבלו בקו לעובד הן מעובדים חדשים השוהים בישראל רק חודשים ספורים. ההסבר לדבר: דמי התיווך בענף החקלאות כמעט הוכפלו בשנתיים האחרונות. חברות התיווך גובות כיום בין 8000 ל-10,000 דולר. העובדים החדשים שרובץ עליהם עול ההחזר של הלוואות כה גבוהות, אינם יכולים לעמוד בהלנת שכר של 3 חודשים. כמו כן חלקם נוכחו לדעת כי בניגוד להבטחות שקיבלו בתאילנד, שכרם בארץ אינו עולה על 3000 ₪ ואינו מאפשר להם לעמוד בהחזרים החודשיים ובריבית הגבוהה.

לאור החשש הגדול של העובדים המפגשים עימם נערכו בקבוצות קטנות ומחוץ למושבים.

בפגישה עם עובדים באחד המושבים התברר כי העובדים שילמו דמי תיווך בסך 10,500 דולר. העובדים סיפרו שמשולם להם שכר נטו של 102 ₪ ליום עבודה של 8 שעות עבודה ו-13 ₪ עבור כל שעה נוספת/שבת. השכר מועבר באיחור של חודש לחשבון הבנק של העובד בתאילנד. בד"כ חסרים 200-500 ₪ מהשכר שהיו אמורים לקבל. אחת לכמה חודשים המעסיק מאפשר לעובדים לראות את תלוש השכר שלהם, אך לא מוסר להם העתק.
העובדים התלוננו בעיקר על השכר הנמוך והיחס המשפיל מצד המעסיק. לדבריהם כל עניין קטן גורר ענישה שרירותית של המעסיק, בד"כ השעיה למספר ימים שבהם נאמר לעובד שלא לצאת לעבודה והוא לא מקבל עליהם שכר. למשל, די בכך שהעובד קיבל שיחת טלפון בזמן העבודה כדי להביא לאי תשלום שעות העבודה של אותו יום ולהשבתה של כשבוע. אחד העובדים סיפר שכאשר חלה וביקש לראות רופא נאמר לו שבמידה ולא יצא לעבודה יוטס חזרה לתאילנד. עובד אחר התלונן בפנינו על כך שנדרש לבצע עבודות רתכות ללא משקפי מגן. הוא כמובן לא מעז למחות על כך.

בפגישה במושב נוסף סיפר עובד כי שילם למעלה מ- 9000$ דמי תיווך. העובד לא הועסק מעולם על ידי המעסיק המופיע באשרת העבודה בדרכונו. לדברי העובד מאז הגיע לישראל הוא מועבר ממעסיק למעסיק אחרי פרקי זמן קצרים. העובד פנה לחברת התיווך וביקש לברר מדוע אין לו מעסיק קבוע ונאמר לו שכאן בארץ הוא "כמו חייל" ועליו לעבוד בכל מקום שישלח אליו. יש לציין שנוהל הניוד מחייב את המעסיק להעסיק את העובד 14 יום לפחות לפני שניתן לניידו. גם התקופות הקצרות שבהן הוא מועסק מצביעות על כך שהניוד ככל הנראה לא הוסדר כלל מול משרד הפנים. על פי ניסיוננו חברת התיווך שהביאה את העובד, נוהגת להביא את העובדים לארץ, שלא לצורך, ומעבירה אותם ממעסיק למעסיק עד למעצרם. נגבה תצהיר מהעובד, שישלח למשרד התמ"ת.