19-02-2018

כך האוצר רוצה לפתור את בעיית תאונות העבודה בענף הבניין ובכלל: על ידי הפרטת הביטוח הלאומי ויצירת מצב שיוביל את המעסיקים לתת דיווח על תאונות.

"בקו לעובד מתחו ביקורת על הרפורמה המתוכננת. לדברי עו"ד גדיר ניקולא מהארגון, "בתוך הצעה של חוק ההסדרים – 'מכבש החוקים' הידוע לשמצה – משרבב משרד האוצר רפורמה דרמטית המבקשת להפריט שירות ציבורי, ללא כל דיון מהותי, מעמיק ומקדים ותוך מידור הרשות הציבורית הרלוונטית לנושא. מדובר במהלך שיכניס לראשונה חברות ביטוח פרטיות לענף ביטוח תאונות העבודה שהתנהל היום אך ורק על ידי המדינה. חברות אלו הן ככל גוף פרטי מנוהלות בעיקר על ידי השיקול "מיקסום רווח". כך שסביר לצפות שהפרמיות שיקבעו על ידן לא ישקפו רק את סיכוני ענפי העבודה השונים אלה את סיכויי חברות הביטוח למקסם את רווחיהם. הכנסת שחקנים פרטיים לתוך המשוואה, תפגע בעובדים ובכלל הציבור. שוב ניתן לראות כיצד ההפרטה, במקרה הזה של הביטוח הלאומי, מטרתה היא החמרת מצב העובדים המוחלשים בלבד. תמוה שלאור כל הפתרונות העומדים לפתחה של המדינה לקדם את הבטיחות והביטחון התעסוקתי של העובדים, אותם היא בוחרת לא לקדם, היא בוחרת לקדם דווקא פתרון זה".

על פי נתוני קו לעובד, כבר היום קיים תת־דיווח על תאונות עבודה, במיוחד בקרב עובדים פלסטינים. ב–2016 היו פלסטינים כחמישית מכלל המועסקים בבנייה בישראל, אולם שיעור הפלסטינים מבין העובדים שהצליחו לזכות בפיצויים בשל תאונת עבודה היה 8%."

לקריאת נייר העמדה המלא שלנו.
לקריאת הכתבה המלאה בהארץ.