04-03-2007

מאת: רותי סיני, הארץ Online

 

שירות התעסוקה החליט באופן חסר תקדים לא להפנות מובטלים לתפקידים בחברת "השמירה", כסנקציה על כך שהפרה חוקי עבודה. בעוד חצי שנה תיבחן התנהלות החברה ויוחלט אם לחדש את הפניית המובטלים לעבודה בחברה. חברת "השמירה" היא אחד המעסיקים הגדולים במשק, ומעסיקה אלפי עובדים.

מנכ"ל שירות התעסוקה, אסתר דומיניסיני, אמרה כי "לא נפנה דורשי עבודה למעסיק המפר זכויות עובדים. החלטתנו מציבה תמרור אדום לכל מי שממשיך להפר זכויות עובדים ומבהירה כי המדינה לא תיתן את ידה לרמיסת חוקים אלה".

כבר ב-2004, בעקבות תלונות שהגיעו אליו, התריע עורך הדין דוד משען, עוזר ליועץ המשפטי של השירות, בפני חברת השמירה על הפרת זכויות עובדיה. כעבור שנתיים פנה אליו עורך הדין ערן גולן מ"קו לעובד" והתלונן על פגיעה שיטתית של החברה בעובדיה. גולן גם העביר לשירות פסקי דין שניתנו נגד החברה בתביעות שהגישו עובדים בשנים האחרונות.

בספטמבר קיים משען שימוע לחברה, דחה אחת לאחת את טענותיה והגדיר את התנהגותה כחמורה. בין השאר כתב כי מפסקי הדין "ניכר כי החברה ביקשה לשלול מעובדיה זכויות יסוד, ללא הצדקה. מסקנה זו עולה אף מתוך כתבי ההגנה שהוגשו על ידי החברה במהלך השנתיים האחרונות".

אף אם נכונה טענת חברת "השמירה" כי מספר התביעות שהוגשו נגדה נמוך בהרבה מהמספר שבו נקב גולן, כ-700 בשנתיים, "אין לדבר משמעות", כתב משען. "החברה אינה בוחלת מהעלאת טענות סרק בבתי הדין לעבודה על מנת להלאות עובדים המבקשים לממש את זכויותיהם…לא ניתן בשום אופן לטעון כי המדובר במחלוקות כנות…", כתב.

באחרונה דחה משרד המשפטים את דרישת קו לעובד לשלול את רשיון חברת השמירה, בין השאר אחרי שהתרשם שהחברה עושה מאמץ לשפר את התנהלותה כלפי עובדיה. עם זאת, כתנאי לחידוש רשיונה ל-2008 תידרש החברה להוכיח שהיא מממנת פנסיה לעובדיה ועומדת בתנאים נוספים.

חברת "השמירה" היא המעסיק הגדול ביותר במשק בתחום האבטחה. מדי שנה היא קולטת משירות התעסוקה יותר מאלף עובדים. "תמוהה בעינינו החלטת שירות התעסוקה לאור החלטת משרד המשפטים ובפרט לאור העובדה כי מאז החלטת משרד המשפטים הורחב שיתוף הפעולה בין לשכות התעסוקה ברחבי הארץ לחברת השמירה למציאת פתרונות תעסוקה לעובדים רבים. לכשנקבל את ההחלטה נשקול צעדינו בהתאם", נמסר מהחברה.