02-01-2014

חברים יקרים,

כבכל שנה גם השנה פנו אלינו אלפי עובדים מכל רחבי הארץ ובשטחי הרשות הפלסטינית. העובדים הישראלים, הפלסטינים, הפליטים ומהגרי העבודה  פנו אלינו כל אחד בנפרד, אך נפגעו כולם כאחד מתוך זלזול בזכויותיהם  הבסיסיות  כעובדים במשק הישראלי.

במהלך 2013 יצרנו שיתופי פעולה חדשים עם ארגוני זכויות אדם רבים במסגרת מיזמים להגנה על זכויות עובדים מאוכלוסיות מודרות וחלשות. כך, בחודש מרץ יצא לדרך שיתוף פעולה בין "קו לעובד" לבין הארגונים: "איתך –מעאכי", "כיאן" והקליניקה לזכויות עובדים באוניברסיטת תל אביב" – בפרויקט למען זכויות העובדות  הערביות והאתיופיות בישראל. בתחילת פברואר 2014 יצא לדרך פרויקט נוסף למען זכויות עובדים זרים ומבקשי מקלט, בשיתוף עמותת א.ס.ף וארגון מסילה, לקידום זכויות סוציאליות כמו הזכות לפנסיה,  מיצוי זכויות נפגעי תאונות עבודה, הריון ולידה.

אנו עדים למגמה של עלייה במספר הפונים לסיוע  מצד העובדים הישראליים. זה מתבטא בעלייה משמעותית בפניות לייעוץ באינטרנט, עובדות סיעוד גודשות את משרדנו יותר ויותר. ייתכן וזה מצביע  על התרחבות התופעה של הפרת זכויות עובדים, ואולי מדובר רק בעלייה במודעות העובדים לזכויותיהם, המעודדת רבים יותר לקבל סיוע ולא לעבור על מצבם בשתיקה.  לכל אלה עלינו לתת מענה.

בקיץ הזה החלטנו להעמיק ולהרחיב את מעורבות "קו לעובד" בכל הקשור למנגנון הניצול בהעסקה הקבלנית. למטרה זו הועסק חבר צוות נוסף שמרכז את תחום עובדי הקבלן בעמותה. ואם לא די בכך, שיתוף פעולה ייחודי יוצא לדרך בחודש הקרוב, במסגרת פרויקט חדש עם ארגון "כוח לעובדים", שמטרתו לאגד מהגרי עבודה בתחום החקלאות!

כל אלה ורבים אחרים הם עדות צנועה לעמידתה של העמותה בחזית בכל המאבק להגנה על זכויות העובדים החלשים והמנוצלים ביותר במשק העבודה הישראלי. קו לעובד ממשיך לסייע באופן פרטני לאלפי עובדים, ומתוך כך להביא לשינויים במישור העקרוני, לרבות חקיקה ושינויי מדיניות. התרגשנו השבוע לקבל את הודעתה של שרת המשפטים לבני שקבעה: "קו לעובד" יקבל זכות עמידה בבית משפט בתובענות ייצוגיות. בהחלטתה זו קבעה שרת המשפטים שארגון קו לעובד יהיה הראשון לקבל מעמד משפטי עצמאי שיאפשר לו להצטרף לדיון בבית משפט בתובענות העוסקות בדיני עבודה, ולהביע את עמדתו, במעמד דומה ליועץ המשפטי לממשלה.

קו לעובד היא עמותה ללא מטרות רווח, הפועלת למען ערכים חברתיים. היא מנהלת את פעילותה העניפה בעזרת צוות המונה 25 עובדים, וכ-80 מתנדבים. חברי הצוות עמלים לילות כימים כדי לאכוף את השמירה על זכויות העובדים, ובעזרתם הוחזרו לעובדים מיליוני שקלים  שנגזלו בידי מעסיקיהם.

עם תום השנה אני קורא לכם להרים תרומה לעמותת קו לעובד,  שתתמוך בעשייה החברתית החשובה שלה, ותסייע לעוד עובדים ועובדות במשק הישראלי, לתרומה: לחץי כאן.

בכבוד רב,

עלא ח'טיב, מנכ"ל

cropped-cropped-logo.gif