05-05-2010

שלושה ארגוני זכויות אדם, "מוקד סיוע לעובדים זרים", "האגודה לזכויות האזרח" ו"קו לעובד" עתרו הבוקר לבית המשפט לעניינים מנהליים (בית משפט מחוזי – מחוז מרכז) בדרישה למנוע את גירושה מישראל של מהגרת עבודה מהפיליפינים בחודש השמיני להריונה.

ג'ני הגיעה לישראל מהפיליפינים כשהיא מחזיקה בידה אשרת ב/1 לעבודה בענף הסיעוד. היא הועסקה בסיעוד כחוק, כאשר הכירה את בן זוגה, גם הוא מהגר עבודה מהפיליפינים אשר שוהה בישראל בהיתר.

ג'ני הרתה לבן זוגה, ופוטרה מעבודתה בשל ההריון בינואר 2010 .
נוהל "עובדת זרה בהריון", של משרד הפנים קובע כי מהגרת עבודה השוהה בישראל ונכנסת להיריון, נדרשת לבחור בין שתי ברירות רעות: לשלח את תינוקה לארץ מולדתה ולהמשיך בעבודתה כאן, או לעזוב את ישראל יחד אתו, מבלי להשלים את תקופת השהות בישראל.
אנשי יחידת עוז שעצרו את ג'ני, הודיעו לה כי הסיבה למעצרה היא מערכת היחסים הרומנטית שלה עם מהגר עבודה אחר, וזאת על אף שהצהירה כי בכוונתה לשלוח את התינוק לפיליפינים, על מנת שתוכל לסיים את תקופת השהות המותרת לה לעבודה בישראל.

לאחר שהובהר לג'ני כי היא עתידה להיות מגורשת עוד היום, פנו שלושת הארגונים בעתירה בהולה לבית המשפט.
הארגונים העותרים דרשו לבטל את צו ההרחקה וצו המעצר, לבטל את ההחלטה כי אשרת עבודה אינה תקפה ולבטל את ההנחיה המנהלית האוסרת על מהגרי עבודה בישראל לקיים יחסי זוגיות.

עו"ד חני בן-ישראל מעמותת "קו לעובד": "מדיניות משרד הפנים, האוסרת על מהגרי עבודה לרקום קשרים זוגיים, מבישה ופסולה. מהגרי העבודה שהובאו לישראל על-פי הזמנת המדינה אינם רק "כוח עבודה", אלא בני אדם בעלי זכויות, רצונות וצרכים. יש להצטער עמוקות על כך שמשרד הפנים הפסיק לראות במהגרי העבודה בני אדם, וכי הוא אינו רואה כל פסול בכליאתה של מהגרת עבודה בחודש השמיני להריונה, אך ורק משום שהעזה בנפשה לרקום קשר זוגי."

לעתירה המלאה