25-10-2015

הודעה לעיתונות – 25.10.2015

בית הדין האזורי לעבודה בחיפה קיבל בסוף השבוע (23.10) בצעד תקדימי בקשה למתן צו עשה זמני שיאסור על עיריית חיפה להעסיק עובדת חדשה במקום עובדת קבלן, לאחר שקבע כי ההעסקה הקבלנית במקרה הנדון הינה העסקה פיקטיבית בלבד. הבקשה לצו הוגשה מטעם עמותת קו לעובד בשם הגב' שיר אבירם – אחות מוסמכת שהועסקה במשך 13 שנים מטעם עיריית חיפה בבתי ספר תיכוניים בעיר, באמצעות חברות קבלן שהתחלפו. בית הדין לעבודה הכריז על אבירם כעובדת בעירייה; קבע כי "העסקת המבקשת באמצעות חברות כח אדם הייתה העסקה פיקטיבית, כאשר חברות כח האדם מהוות צינור תשלום בלבד" (עמ' 10, ס' 28); אסר על העירייה לקלוט עובדת חדשה במקומה; הורה על ביטול מכרז חיצוני שפרסמה העירייה והורה על פרסום מכרז פנימי בהקדם, במסגרתו תוכל אבירם להגיש מועמדות, על מנת שתיקלט כעובדת העירייה (מן המניין).

עו"ד מהא שחאדה-סויטאת : "זו היא החלטה תקדימית ובעלת השלכה רחבת היקף על מאות עובדי קבלן, המועסקים ברשויות המקומיות בהעסקה עקיפה, הכל במטרה להימנע מקליטתם הישירה על מנת לחסוך בעלויות. בית הדין קבע, כי העסקתה של העובדת כאחות במשך 13 שנים דרך חברות קבלן המתחלפות הייתה העסקה פיקטיבית. קביעה זו חשובה ביתר שאת לאור העובדה כי במקרה עסקינן לא הייתה אף אחות אחרת שהועסקה ישירות דרך העירייה, קרי לא מדובר במקרה של עובדת כתף אל כתף."

רקע:

במשך 13 שנים הועסקה גב' שיר אבירם כאחות בבתי ספר תיכוניים של העירייה באמצעות חברות קבלן, שהתחלפו ביניהם מעת לעת, בהתאם לזכיה במכרז לאספקת שירותי בריאות שפרסמה העירייה. במשך כל תקופת העסקתה, הועסקה אבירם במהלך שנת הלימודים ובתום כל שנה (סוף חודש יוני) קיבלה מכתב פיטורים, ונקלטה מחדש עם תחילת השנה הבאה. במהלך השנה האחרונה בה הועסקה (2014/15) הגיעה אבירם הגיעה למשרדי קו לעובד כדי לקבל סיוע לאור סירובה של חברת הקבלן שהעסיקה אותה לשלם לה בגין חופשת מחלה ממושכת בה שהתה, בטענה שלא צברה מספיק ימי מחלה. בעקבות תלונתה הגישה קו לעובד תביעה בעניין זה לבית הדין לעבודה.

לאחר הגשת התביעה קיבלה אבירם כמדי שנה בחודש יוני מכתב פיטורין מחברת הקבלן המעסיקה, אך בשונה משנים קודמות הפעם לא נקלטה בתחילת שנת הלימודים. עיריית חיפה טענה כי העסקת אחות בבתי ספר תיכוניים תבוצע השנה באמצעות העסקה ישירה של העירייה ובחודש ספטמבר אף פירסמה מכרז חיצוני בעניין, מבלי ליידע את אבירם על קיומו. בעקבות ההתפתחות הנ"ל, החלה עמותת קו לעובד לטפל בהחזרתה לעבודה וקליטתה כעובדת עירייה ובמסגרת זו הוגשה הבקשה הנ"ל לצו עשה זמני ותוקנה התביעה העיקרית על ידי עו"ד רמי שומר ועו"ד מהא שחאדה-סויטאת.

נציין כי קליטתן של אחיות בהעסקה ישירה היה אחד מן הנושאים שנדונו והוסכמו במהלך יולי 2015 בהסדר שנחתם בין שר האוצר ליו"ר ההסתדרות, אולם הסכמות אלו לא סייעו בהליך שלפנינו, היות ועד כה לא ברור על אילו אחיות הן חלות, וכיצד יתפרשו וייושמו, כפי שצוין גם במהלך הדיון ע"י נציגי קו לעובד ואף על ידי בא כוח המדינה.

ההחלטה המלאה מצ"ב.

ז'אן בסול, כתבת "דה מרקר" לענייני עבודה מדווחת בנושא

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download/להורדת המסמך [295.43 KB]