13-04-2011

מאת: תומר זרחין ודנה ויילר-פולק

בג"ץ ביטל ביום 13.4.2011 את הנוהל המאפשר לגרש עובדות זרות לאחר שילדו.
הנוהל התייחס לעובדות זרות חוקיות אשר נמצאות בחודש השישי ואילך להריונן, והופסקה עבודתן אצל המעסיק הרשום. על פי אותו הנוהל יבוטל רשיון העבודה של העובדות בתוך 90 יום לאחר מועד הלידה, כשבמהלך תקופה זו עליהן לצאת מישראל עם הילד, ומאוחר יותר הן יכולות לשוב לישראל ללא הילד.

בפסק דין תקיף, והאחרון שניתן לפני פרישתה, קבעה השופטת איילה פרוקצ'יה כי על משרד הפנים לגבש נוהל חלופי. על פי קביעת השופטת פרוקצ'יה, הנוהל הקיים אינו חוקתי, ופוגע מחד בזכות לחיי משפחה ומאידך בציפייה של העובדת הזרה שקיבלה רישיון עבודה בישראל להמשיך ולעבוד חרף הלידה.

השופטת פרוקצ'יה קבעה כי הנוהל אינו סביר והוא כרוך בפגיעה עמוקה בזכויותיה החוקיות של העובדת הזרה. "הוא פוגע בזכויותיה להורות ומשפחה וכן בציפיותיה הכלכליות. הוא אינו מתיישב גם עם התפיסה של משפט העבודה הישראלי באשר להגנה על זכויות עובדת בהריון ולאחר הלידה, ועם האיסור להפלות עובדת בשל הריון, לידה והורות במסגרת הזכות לשוויון בתעסוקה", נכתב בפסיקת בית המשפט. בנוסף, קבעה השופטת פרוקצ'יה כי הנוהל הקיים עומד בניגוד לתפיסת ההגנה על מהגרי עבודה באמנות הבינלאומיות.

"עבדתי עם אדם סיעודי וכשסיפרתי לו כי אני בהריון פיטר אותי"
העתירה נגד הנוהל הוגשה ב-2005 על ידי קו לעובד, האגודה לזכויות האזרח, נעמ"ת, מוקד הסיוע לעובדים זרים ורופאים לזכויות אדם. הארגונים מעריכים כי מידי שנה מאות עובדות זרות מאבדות את אשרת העבודה בעקבות לידה בישראל.

הארגונים בירכו על החלטת בג"ץ לבטל את הנוהל, אך הוסיפו "לצערנו, משרד הפנים פוגע שוב ושוב בזכויותיהן הבסיסיות ביותר של מהגרות העבודה בתחום הסיעוד, שנמנות עם אחת הקבוצות המוחלשות ביותר בישראל. שוב ושוב אנחנו נאלצים לפנות לבתי המשפט על מנת שיחייב את רשויות המדינה לפעול כחוק וייאלצו להגן על זכויותיהן של אותן נשים". בארגונים הוסיפו כי "רבות מהנשים שמשרד הפנים פועל לגרש בימים אלה עם ילדיהן, איבדו את מעמדן בשל הנוהל. מדובר בקבוצה קטנה של נשים שהגיעו לישראל בהזמנת המדינה, שהו בה כדין, עד שאשרותיהן נלקחו מהן בשל הלידה". בארגונים הביעו תקווה כי בית המשפט יוסיף להגן על זכויותיהן של מהגרות העבודה מפני פגיעת משרד הפנים ורשויות המדינה.

ח"כ אילן גילאון (מרצ) הוסיף בתגובה לפסיקה כי "טוב עשה בג"ץ שביטל את הנוהל הנפסד והלא אנושי האוסר על אדם להוליד ילדים. טוב יעשה משרד הפנים אם ילמד החלטה יתקן דרכיו לפני העתירה הבאה".

"עבדתי עם אדם סיעודי וכשסיפרתי לו כי אני בהריון פיטר אותי", סיפרה איילין, עובדת זרה מהפיליפיני שהגיעה לישראל בשנת 2005 כעובדת סיעוד, אך איבדה אשרתה בשנת 2009 כשנכנסה הריון. איילין, היום אם לתינוק בן שנה, הוסיפה כי "היעדר אשרה מנע ממני למצוא עבודה מסודרת בסיעוד ועבדתי מדי פעם בניקיון. אשמח מאוד אם יחדשו לי את האשרה ואוכל להשלים את מכסת הזמן שנותרה לי לעבוד בסיעוד, שזה עדיף על ניקיון בתים ואז לחזור עם בני לפיליפינים".

"ביהמ"ש הדגיש את המודעות לבעייתיות בהשתקעות הבלתי חוקית"
"אנו בשלבי למידה של פסק הדין על כל המשתמע ממנו", נמסר מרשות האוכלוסין וההגירה בתגובה להחלטת בג"ץ. עם זאת הדגישו כי "השופטת פרוקצ'יה קיבלה את העובדה כי מדיניות רשות האוכלוסין וההגירה בכל הנוגע לקו החברתי-כלכלי-משקי שתכליתו לעודד תעסוקה וייצור מקומי ולמנוע הסתמכות על כוחות זרים – הוא לתכלית ראויה. בית המשפט הדגיש את המודעות לבעייתיות הקיימת סביב סוגיית ההשתקעות הבלתי חוקית, ההולכת ומתרחבת. במקרה זה, קבעה השופטת כי הכלי שבחרה הרשות לטיפול בתופעה אינו מידתי". עוד מדגישים ברשות האכולוסין וההגירה כי השופטת הבהירה שפסק הדין נוגע אך ורק לעובדות זרות שנכנסו לארץ לעבוד עם רישיון כדין ובעת הלידה שהו בישראל כדין.

לידיעה ב"הארץ"