12-10-2009

מאת: חגי מטר, עיתון העיר

בתחילת יוני הפגינו מול ה"באגסי" בפלורנטין שישה עובדים לשעבר של הבר-מסעדה ושל ה"בנג'מין סיגל", שמוחזק על ידי אותם בעלים. העובדים, שייצגו קבוצה גדולה בהרבה של עובדים לשעבר המתלוננים על אי קבלת משכורות, בחרו במחאה מצומצמת, שמטרתה הייתה לעודד את בעלי העסק לפתור את בעיית החובות ללא תביעות וללא פעולות קיצוניות יותר נגד המקום. החובות המצטברים לעובדים, המחולקים לקבוצה של אריתראים שפועלים דרך קו לעובד ולקבוצה של ישראלים שהתאגדו יחדיו, הגיעו ללמעלה ממאה אלף שקלים לפני פיצויים וקנסות. בתגובה לכתבת "העיר" נמסר בזמנו מההנהלה כי היא אינה מתנערת מהחובות, וכי העניין יוסדר תוך ימים ספורים.

ארבעה חודשים מאוחר יותר מתברר כי דבר לא השתנה, ואיש לא קיבל את משכורתו. הליך משא ומתן שניהל הבעלים, צביקה שיחור, עם עו"ד חאלד דוח'י מקו לעובד בנוגע למשכורותיהם של תשעה אריתראים לא העלה דבר. "זו הייתה רק טחינת מים, וכל הזמן הוא רק דיבר על הקשיים שלו לשלם", אומר עו"ד דוח'י, "הוא הציע לשלם אלף עד אלפיים שקל בחודש למשך יותר משנתיים. כשמחלקים את זה לתשעה עובדים זה יוצא מאה עשרים שקל לעובד על עבודה שהם כבר עשו. אי אפשר לקבל את זה". מבין העובדים האריתראים ארבעה שכרו עורך דין פרטי, וזה הגיש בשמם תביעות לבית הדין לעבודה. לאחר הגשת התביעות התברר ששני העסקים נמצאים בלב מערך סבוך של חברות וחברות-בת, מה שמקשה מאוד על תביעה ישירה נגד הבעלים עצמם. "בשני התיקים שאני מנהל עכשיו אני מבקש 'להרים מסך'", אומר עו"ד טל נוי, המייצג את הארבעה, "זה אומר שהבעלים עושים שימוש לרעה בחברות שלהם כדי להשתמט מתשלום לעובדים. כשאתה מרים מסך אתה מבקש לייחס לבעלים עצמם את החובות". שני התיקים קבועים לדיון בחודשיים הקרובים. בנוסף, אחד מהעובדים האריתראים הגיש במרץ תלונה פלילית במשטרה על ביטול צ'ק משכורת שניתן לו. ממשטרת תל אביב נמסר שהתיק עדיין בחקירה.

במקביל נראה כי קבוצת העובדים הישראלים התפוררה. "מה שקרה זה שנוצרו בעיות של אנשים להתחייב לתביעה שבמסגרתה יצטרכו להוציא כסף שיראו בחזרה רק בעוד שנה", מסביר ערן שירן, שריכז את הקבוצה, "בשביל להגיש תביעה צריך לפחות עשרים אנשים כדי שההשקעה הראשונית תהיה זניחה, אבל לא הצלחנו לגייס את האנשים. כך שיש הרבה עובדים מתוסכלים, אבל כרגע שום דבר לא מתקדם". לאחרונה פתח אחד מהישראלים קבוצה בפייסבוק הקוראת להחרמת הבאגסי כצעד נגד הפגיעה בעובדים.