07-09-2015

מתנערים מאחריות: עובדי הקבלן שבסמכות עיריית י-ם נותרים ללא מענה

דו"ח מצב אוגוסט – 2015

תמצית הדו"ח:

במהלך חופשת הקיץ במוסדות החינוך מסיימת ומחדשת עיריית ירושלים את חוזי ההתקשרות הקיימים עם חברות קבלן לשירותי שמירה וניקיון בבתיה"ס. בשנים האחרונות מצהירה העירייה על ניסיונותיה לטפל בהפרת זכויות עובדי הקבלן העובדים תחת חסותה, ובתקופה זו ניתן היה לצפות כי האחרונה תממש את התחייבותה לעובדים ותמנע מחידוש ההתקשרות עם חברות אשר ידוע לה כי הינן מפירות זכויות עובדים כדרך קבע.  לצערנו, לא רק שעיריית ירושלים אינה מעמידה את זכויות העובדים כקריטריון לחידוש ההתקשרות, אלא שהשנה היא אף הרחיבה את תחומי ההעסקה של חברות אשר תיעוד חד משמעי של הפרת זכויות עובדיהן הועבר לידיה במשך שלוש השנים האחרונות לפחות.  

תקופת סיום וחידוש חוזי ההתקשרות עם חברות הקבלן הינה תקופה רגישה במיוחד עבור עובדי הקבלן מסיבות שונות, כפי שמעיד זרם הפניות שמגיע למשרדי קו לעובד בחודש האחרון: חברות עוזבות מנסות להתחמק מתשלומי פיצויים; ותק העובדים עובר איפוס עם העברתם לחברה חדשה (על אף המשך עבודתם באותו מקום ותפקיד); חוסר ודאות בדבר המשך העסקה וכיו"ב. בעיות אלו מתווספות להפרות הזכויות המתמשכות המדווחות בדו"ח זה. לאחר 3 שנים של מעקב ודיווחים לגורמים האחראים בעיריית ירושלים, ארגון קו לעובד רואה בחומרה את המשך התקשרותה של עיריית ירושלים עם חברות המפרות זכויות עובדים באופן מתמיד ומתועד, ועל אף העברת עדויות לפגיעה בעובדים לידיה במשך שנים.

התרשמותנו היא שעיריית ירושלים מטפלת בנושאים הנוגעים לזכויות עובדי מוסדות חינוך עד השלב הדורש ממנה נקיטת יד קשה נגד החברות, והטיפול הוא ברובד בסיסי ביותר.

הדו"ח מעיד באמצעות נתונים ודוגמאות כי הפרות זכויות העובדים המועסקים בירושלים התעלו מעל לשלב ה"תופעה", והתבססו כנורמה בענפי עבודה אלה, ולפיכך ההתמודדות עם הנושא דורשת טיפול מידי. בנוסף, בעזרת צילומי תלושי משכורת שסופקו על ידי עובדים המועסקים בחברות שונות שהתקשרו למול עיריית ירושלים, ממחיש הדו"ח שיטות פעולה נפוצות להפרת זכויות העובדים הנוהגות על ידי החברות. בסיום הדו"ח יובאו מסקנות והמלצות לשיפור התמודדות העירייה עם תופעות פסולות אלו, בראשן הפסקת התקשרות עם חברות המפרות באופן שיטתי זכויות עובדים, והרחבת הפיקוח מצד העירייה.  על אף שדו"ח זה יתמקד בהפרת זכויותיהם של המועסקים בענף השמירה והאבטחה בירושלים, הוא יפה גם לתיאור המתרחש במרבית הרשויות המקומיות בישראל, בהן עובדי ועובדות הקבלן מועסקים ללא כתובת אמיתית לטיפול בבעיותיהם.

מרטין וילר, רכז תחום עובדי קבלן ורכז פרויקט "עומדים בשער"

 

 

לקריאה והורדת הדו"ח המלא: