30-10-2013

אמנון הלברסברג

עבדתי כשליח אופניים במסעדת בודהה בורגרס בסניף יהודה הלוי, תל אביב, בחודש יוני 2013. כמו שאתם יכולים לדמיין, להיות שליח על אופניים ביוני היה לא פשוט בכלל. היה חם, הזעתי הרבה וגם השכר שהייתי מקבל נבנה אך ורק מדמי המשלוח, ללא התחייבות למספר משלוחים מסוים ביום. לא תמיד היה טוב אבל בכל פעם שהגעתי לסניף לאסוף משלוחים, היו את מי שאף פעם לא קינאתי בהם – עובדי המטבח והניקיון.

כמי שנסע כמה וכמה פעמים לכתובות לא נכונות שנמסרו לי, אני יכול להעיד שטעויות היו קורות לכולם. אך אני זוכר מקרים רבים שבהם חלה טעות בהזמנת מנה בדלפק המסעדה ואילו האשמה הבלעדית הוטלה על כתפיו של עובד המטבח. גם על דברים שלא היו באשמתם או בשליטתם ננזפו אותם עובדים, בנוסף לצעקות שזירזו אותם לעבוד מהר יותר והיו מקבלים אותן כדבר שבשגרה.

אחרי שעזבתי את המסעדה התחלתי שירותי לאומי בעמותת "קו לעובד" המסייעת לעובדים מוחלשים למצות את זכויותיהם. בכל פעם שראיתי פליטים המביאים תלושי שכר שבהם לא שולמו להם דברים בסיסיים כמו שעות נוספות, ימי חג, דמי הבראה וחופשה, תהיתי מה עלה בגורלם של עמיתי לסניף יהודה הלוי.

והנה אריה רווה, מי שהקים את מסעדת בודהה בורגרס, פרסם אתמול סטטוס בפייסבוק בו הוא מודיע שהוא סוגר את הסניף עקב ריבוי התביעות שהוגשו נגדו. מחד הוא טוען כי זוהי חובתנו המוסרית לעזור למבקשי המקלט ולהעסיק אותם, ומנגד הוא טוען כי אף עסק לא יכול להעסיק אותם בהתאם לדיני העבודה בישראל. ההנחה הזאת, מבוססת על תפישה מוטעית שמהגרי העבודה והפליטים אינם זכאים לאותם תנאים להם זכאי עובד ישראלי וכי החוק הישראלי אינו חל עליהם. אך דיני העבודה חלים על כלל העובדים בישראל ללא קשר למעמדם.

עמותת "קו לעובד" איננה מייצגת את העובדים התובעים את מסעדת הבודהה בורגרס או עובדים אחרים העובדים בה. אך חשוב להבין מדוע המקרה הזה כמקרים דומים מסתיימים בתביעות. מעסיקים רבים בוחרים שלא לשלם את זכויות עובדיהם במהלך תקופת זמן ארוכה וכאשר המקרים הופכים לתביעות אולי נדמה שמדובר בסכומים גדולים – אך בפועל מדובר בזכויות אשר הגיעו לעובד מלכתחילה. לעיתים רבות העובדים מצליחים למצות את זכויותיהם ולקבל את השכר המגיע להם רק בבית המשפט.

אותו סטטוס זכה למעל 300 שיתופים ורבים ביכו את סגירתו העתידית של העסק המעודד אורח חיים טבעוני. לדעתי, בתור טבעוני, כדאי לזכור שהגנה על זכויות בעלי חיים איננה פוטרת ממחויבות לזכויות אדם ולזכויות עובד.